شیر بادام و فواید آن برای بچه ها

به گزارش کلوب آگهی، تهران (پانا) - درست است که شیر گاو یک نوشیدنی سالم است؛ اما برای همه افراد مناسب نیست. شیر بادام برای بچه هایی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند مفید است و می تواند یک جایگزین خوب برای شیر گاو باشد. در ادامه در مورد فواید این شیر برای بچه ها بیشتر میگوییم. لطفاً با ما همراه باشید.

شیر بادام و فواید آن برای بچه ها

به گزارش تبیان، بر اساس سبک جدید تغذیه در کشورهای غربی به بچه ها شیر بادام داده می گردد. امروزه محققان بر این عقیده هستند که شیر بادام می تواند یک جایگزین مناسب برای محصولات لبنی باشد. این شیر همچنین یک نوشیدنی مناسب برای افرادی است که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. درست است که شیر گاو یک نوشیدنی سالم است؛ اما برای همه افراد مناسب نیست. شیر بادام برای بچه هایی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند مفید است و می تواند یک جایگزین خوب برای شیر گاو باشد. در ادامه در مورد فواید این شیر برای بچه ها بیشتر میگوییم. لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت شیر برای بچه ها

بدون شک شیر یک ماده غذایی مفید است که جایگزینی ندارد مگر اینکه بنا به دلایل پزشکی مصرف آن منع شده باشد. عدم تحمل لاکتوز باید به درستی تشخیص داده گردد چون در صورت تشخیص نادرست یک ماده غذایی سالم حاوی پروتئین و چربی های باکیفیت از برنامه غذایی حذف خواهد شد. بنابراین حذف شیر مادر یا شیر گاو حتماً باید با نظر و تشخیص پزشک انجام گردد.

از چه سنی می توان شیر بادام به بچه ها داد و چرا؟

باید توجه داشته باشید که شیر مادر تا شش ماهگی اصلی ترین ماده غذایی برای بچه ها است و تا دو سالگی نیز به عنوان غذای کمکی توصیه می گردد. مهم است که بدانید آغاز غذای کمکی باید به تدریج و تحت نظر پزشک متخصص بچه ها انجام گردد.

حتماً می دانید که میوه های خشکی مانند بادام پودر شده را می توان از 6 ماهگی وارد برنامه غذایی کودک کرد. به این ترتیب که می توانید بادام پودر شده را به صورت حریره بادام به کودک بدهید و یا به سوپ، آش یا کته کودک اضافه کنید. بعد از 6 ماهگی نیز می توانید شیر بادام را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. با این حال باید نسبت به انتخاب بادام دقت کنید. یادتان باشد که بادام درختی طبیعی ارزش غذایی بالایی دارد. نتایج پژوهشی که در Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد که مصرف منظم کربوهیدرات های ساده بر سلامت کودک تأثیر منفی می گذارد. بنابراین بهتر است تنوع و اصول غذایی را رعایت کنید.

فواید مصرف شیر بادام برای بچه ها

کاهش خطر بروز انواع آلرژی ها

وارد کردن زودهنگام شیر بادام در برنامه غذایی کودک باعث کاهش خطر بروز آلرژی کودک نسبت به خشکبار در آینده می گردد. حتماً می دانید که آجیل ها حاوی چربی های باکیفیت و پروتئین هستند و جزو مواد غذایی سالم محسوب می شوند. از این گذشته، آجیل ها حاوی ریزمغذی ها و ویتامین های زیادی هستند. شیر بادام یک انتخاب مناسب برای بچه هایی است که نسبت به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند. با این حال لازم است که شیر مادر همچنان در اولویت باشد.

شیر بادام حاوی مواد معدنی

میوه های خشک حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی هستند که از بین آن ها می توان به زینک (روی) اشاره نمود. نتایج پژوهشی که در مجله Nutrients به چاپ رسیده است نشان می دهد که این ماده معدنی برای عملکرد خوب دستگاه ایمنی بسیار لازم و لازم است. زینک یک عنصر مغذی است که در بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن بچه ها و بزرگسالان نقش مهمی دارد.

عوارض احتمالی و موارد منع مصرف شیر بادام در بچه ها

همه می دانیم که شیر مادر بهترین ماده غذایی برای شیرخواران است؛ اما در صورت نبود شیر مادر شیر خشک یا شیر گاو روشی است که باعث تأمین نیازهای شیرخوار و رشد او می گردد. اگر می خواهید از شیر بادام نیز در تغذیه کودکتان بهره ببرید باید به مواردی دقت داشته باشید:

قبل از هر چیز باید بدانید میزان پروتئین و چربی های باکیفیت شیر بادام کم است و این مسئله می تواند باعث ایجاد کمبود ریزمغذی ها در کودک گردد.

اگر بخواهید از شیر بادام آماده بهره ببرید بهتر است بدانید که بیشتر این محصولات حاوی میزان زیادی قند افزوده شده هستند که می تواند به سلامت متابولیک شیرخوار آسیب بزند. بنابراین اگر از محصولات آماده و صنعتی استفاده می کنید حتماً به برچسب ترکیبات آن دقت داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که این نوع محصولات حاوی میزان زیادی آب هستند که می تواند باعث بی مزه بودن آن شده و مواد مغذی آن را کاهش دهد.

با وجود اینکه شیر بادام یک مکمل مناسب بوده و خطر بروز آلرژی ها را کاهش می دهد؛ اما به خاطر داشته باشید که برای بهره مندی از خواص آن بهتر است بادام درختی طبیعی داشته باشید و خودتان شیر بادام تهیه کنید. در این صورت است که می توانید به مطمئن بودن آن بیشتر اعتماد کنید.

شیر بادام یک گزینه مناسب برای بچه ها آلرژیک

همان طور که قبلاً گفته شد مصرف شیر بادام در بچه ها برای پیشگیری از بروز آلرژی و همچنین در بزرگسالانی که به دلیل عدم تحمل لاکتوز شیر مصرف نمی نمایند یا افرادی که با دریافت پروتئین های شیر گاو دچار بیماری های خودایمنی می شوند گزینه مناسبی است. شما می توانید از شش ماهگی در کنار شیر مادر به شیرخوار شیربادام نیز بدهید. همچنین مادران شیردهی که فرزندانشان به پروتئین گاوی حساسیت دارند و خودشان را از مصرف شیر منع نموده اند نیز می توانند از شیر بادام با خیال راحت استفاده نمایند. بیشتر مادرانی که فرزندانشان دچار ریفلاکس ناشی از آلرژی غذایی یا حساسیت به پروتئین گاوی هستند خود را به اجبار از مصرف شیر و لبنیات گاوی محروم می نمایند. این مادران می توانند شیر بادام را جایگزین شیر گاو نموده و از فواید آن بهره مند شوند. با افزودن شیر بادام به برنامه غذایی بچه ها آن ها نیز می توانند مواد مغذی بدن خود را بالا برده و رشد بهتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1579

به "شیر بادام و فواید آن برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر بادام و فواید آن برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید