خبرنگاران کرونا در انگلیس؛ از انکار تا اخطار

به گزارش کلوب آگهی، لندن - خبرنگاران - مقامات دولت انگلیس پس از یک دوره انکار شیوع ویروس کرونا در این کشور، در حالی ادعا می نمایند که اوضاع را کاملا تحت کنترل دارند که شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.

خبرنگاران کرونا در انگلیس؛ از انکار تا اخطار

تازه ترین گروه بهت زده مبتلایان به ویروس کرونا دیروز (شنبه) پس از چند هفته سرگردانی درآب های بین المللی با پرواز هواپیما به انگلیس منتقل شدند.

آن ها مسافران کشتی تفریحی دیاموند پرینسس بودند که هیچ کشوری اجازه پهلو دریافت به آنها را نمی داد. مسافران این کشتی حدود دو هفته در داخل کشتی در قرنطینه بودند و اجازه خروج از کشتی و کابین های خود را نداشتند، تا انتها بندر یوکوهاما در حومه توکیو با شرایط خاصی به آنها اجازه پهلو دریافت داد.

دولت انگلیس قرار بود روز آدینه مسافران انگلیسی کشتی را با پرواز چارتر به این کشور منتقل کند. این برنامه بنا به دلایل نامشخصی یک روز به تعویق افتاد و دیروز (شنبه) 30 شهروند انگلیسی و دو شهروند ایرلندی پس از ورود به خاک انگلیس، برای قرنطینه به درمانگاه ارو پارک منتقل شدند.

مقامات وزارت بهداشت انگلیس روز شنبه ادعا کردند که هیچ بیمار جدید مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی نشده است. این در حالی است که چهار مسافر انگلیسی کشتی دیاموند پرینسس که پیشتر گزارش شده بود به کرونا مبتلا هستند در پرواز ژاپن به انگلیس غایب بودند. گفته می گردد این افراد از فهرست پرواز خارج شده و برای درمان به بیمارستان ژاپن منتقل شده اند.

مقامات دولتی انگلیس ابتدا شیوع ویروس کرونا در کشور را انکار و کوشش کردند تا از تشویش افکار عمومی جلوگیری نمایند. مت هنکوک وزیر کشور انگلیس در اولین نطق خود در مجلس عوام مدعی شد که هیچ مورد ابتلا به این ویروس گزارش نشده اما احتمال ابتلا به آن وجود دارد.

به فاصله کمی، وزیر حمل و نقل از تمهیدات ویژه ای در فرودگاه هیترو لندن اطلاع داد. گرنت شپس وزیر حمل و نقل انگلیس گفت: فرودگاه هیترو برای مسافرانی که از مناطق تحت تاثیر ویروس کرونا به انگلیس سفر می نمایند، کوریدور جداگانه در نظر گرفته است تا از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد.

اما تحقیقات اجرا شده در همان زمان نشان داد که مسافران هنگام ورود به انگلیس جزوه هایی را درباره ویروس کرونا دریافت نموده و خبری از کوریدور جداگانه در کار نیست.

یازدهم بهمن و هم زمان با اعلام شرایط اضطراری سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش پرشتاب ویروس کرونا، وزارت بهداشت انگلیس سطح هشدار سلامتی در رابطه با شیوع این بیماری را یک پله افزایش داد.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت انگلیس، سطح هشدار سلامتی از مرحله کم به متوسط افزایش یافت؛ به این ترتیب دولت موظف شد برای مواجهه با هرگونه احتمال آمادگی داشته باشد.

کمتر از 24 ساعت بعد، وزارت بهداشت با صدور بیانیه ای شناسایی نخستین مورد کرونا در انگلیس را تائید و خاطرنشان کرد که بیماران برای قرنطینه به بیمارستان منتقل شده اند. کمتر از یک هفته بعد تعداد بیماران به 4 نفر افزایش یافت و به همین خاطر وزیر بهداشت به مجلس فراخوانده شد.

مت هنکوک خاطرنشان کرد که دولت تمام گام های ممکن را برای جلوگیری و مهار ویروس کرونا پیش بینی نموده است. وی در همین رابطه از به اجرا درآمدن قوانین و واگذاری اختیارات ویژه ای به وزارت بهداشت اطلاع داد که از شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری گردد. به گفته وی پلیس برای مهار و اعمال سیاست قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا، به حالت آماده باش درآمده است

وزیر بهداشت انگلیس همچنین هشدار داد که انتقال ویروس، جدید خطری جدی برای کشور است و افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند را قرنطینه نموده و خواهد نمود.

در گرماگرم این تحولات، نگرانی ها از احتمال شیوع ویروس به وسیله دانشجویان چینی ساکن انگلیس افزایش یافت.

بنابر گزارش ها بیش از 120 هزار دانشجوی چینی در انگلیس تحصیل می نمایند که گفته می گردد بسیاری از آنها متعلق به خطه ای هستند که این بیماری شیوع پیدا نموده است.

یک سخنگوی اتحادیه دانشگاه های انگلیس خاطرنشان کرد: دانشگاه های سراسر این کشور با دقت تحولات مربوط به شیوع بیماری کرونا را دنبال نموده و طبق توصیه مسافرتی وزارت امور خارجه نسبت به سفر دانشجویان به چین هشدار داده اند.

وزارت امور خارجه انگلیس به اتباع این کشور توصیه نموده که جز در موارد ضروری به چین سفر ننمایند. همچنین به اتباعش در چین هم توصیه نموده که به هر طریق ممکن، چین را ترک نمایند. به گفته مقامات دولتی این کشور شماری از دیپلمات ها و کارکنان سفارت انگلیس هم 31 ژانویه (11 بهمن) چین را ترک نموده و تیم محدودی در کنسولگری این کشور برای ارائه خدمات ضروری باقی مانده اند.

وزارت بهداشت انگلیس این روزها تمام کوشش خود را برای مهار ویروس و مدیریت اخبار مرتبط با این موضوع بکار بسته است. هرچند ادعا می گردد که اوضاع تحت کنترل و سلامت شهروندان در اولویت است اما سایه هرلحظه شیوع این ویروس هولناک، مردم کشور را نگران نموده است.

هفته گذشته کرونا تا دروازه های مجلس انگلیس پیش رفت و گزارش شد شماری از اعضای دولت و نمایندگان مجلس در کنفرانسی شرکت کردند که فرد مبتلا به ویروس کرونا در آنجا حضور داشته است.

دست کم دو نماینده مجلس خاطرنشان کردند که از ترس ابتلا به این ویروس خود را قرنطینه کردند.

هم زمان شناسایی یک زن مبتلا به کرونا در پایتخت انگلیس، مقامات وزارت بهداشت این کشور را نسبت به شیوع این ویروس به وسیله وسایل نقلیه عمومی به ویژه شبکه مترو به شدت نگران نموده است.

مقامات وزارت بهداشت انگلیس در حالی هشدار داده اند که احتمال شیوع این ویروس به وسیله مترو بسیار زیاد است که گزارش ها از کمبود ماسک صورت به عنوان راهکاری برای جلوگیری از انتشار ویروس حکایت دارد.

متروی لندن روزانه بیش از سه میلیون مسافر را جابه جا نموده و یکی از اصلی ترین وسایل تردد ساکنان این کلان شهر به شمار می رود.

کرونا بر اوضاع مالی انگلیس هم بی تاثیر نبوده و کارشناسان و تحلیل گران مسائل مالی در انگلیس هشدار داده اند که با توقف تردد کشتی های باربری از چین به این کشور در هفته های آینده، اختلالات گسترده ای در زمینه توزیع کالا مشاهده می گردد.

فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مانند پرایمارک، هلفوردز، آی سوس و دی اف اس که عمده محصولات خود را در زمینه پوشاک، مبلمان و قطعات خودرو از چین وارد می نمایند نگران خالی شدن قفسه های فروشگاه های خود هستند.

همچنین تایمز لندن گزارش داد که غول های خودروسازی در انگلیس مجبور هستند تا قطعات مورد احتیاج خود را با چمدان از چین خارج نمایند. با این حال پیش بینی می گردد که این قطعات تا دو هفته دیگر به سرانجام برسد.

شرکت جی سی بی نیز که زمینهٔ تجهیزات ساخت وساز، ماشین آلات کشاورزی، زباله بردار و تجهیزات تخریب خدمات ارائه می دهد، به دلیل مسائل ناشی از تامین قطعات یدکی، تولیدات خود را در 11 کارخانه این شرکت به میزان چشم گیری کاهش داده است.

بر اساس آخرین گزارش ها تا به امروز 9 نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده اند.

چندی پیش نشریه دیلی تلگراف گزارش داد که احتمالا دولت انگلیس با تغییر عمده در تاکتیک مقابله با کرونا، از میلیون ها شهروند این کشور بخواهد که درصورت مشاهده علائم این بیماری داوطلبانه خود را قرنطینه نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 575

به "خبرنگاران کرونا در انگلیس؛ از انکار تا اخطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در انگلیس؛ از انکار تا اخطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید