خانه تاریخی فلسفی یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش کلوب آگهی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد گفت: خانه فلسفی (جلیلی) واقع در محله قدیمی دارالشفای یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه تاریخی فلسفی یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، علی اصغر صمدیانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر گفت: با توجه به مصالح بکار رفته، نوع پوشش سقف ها، تزئینات گچ بری ها در نماها و همچنین همجواری بنا با خانه قاجاری عرب مازار، تاریخچه و قدمت این خانه به دوره قاجار برمی گردد که رواق جبهه شرقی حیاط در دوره پهلوی الحاق شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در مورد ویژگی های شاخص این بنا بیان کرد: بادگیر بزرگ و زیبای بنا، تزئینات گچ بری در نمای دیوار حیاط از جمله تصویر ستاره داوود، نزدیکی بنا به مسجد ثبتی روضه محمدیه (حظیره) و وجود سه عدد کلاه فرنگی بر روی بام آن از ویژگی های مهم این خانه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مساحت این بنا بیش از 1000 مترمربع است، توضیح داد: خانه فلسفی (جلیلی) دارای چهار در ورودی است و در دوطبقه زیرزمین و همکف ساخته شده که در هر دو طبقه اطراف حیاط اتاق هایی با طاق ضربی قرار گرفته است.

با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان قرار می گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد جرم محسوب می گردد.

این خانه اخیرا با شماره 32517 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 35

به "خانه تاریخی فلسفی یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی فلسفی یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید