تفاوت انواع نوشیدنی های کافی شاپ گرم و سرد بر پایه قهوه

به گزارش کلوب آگهی، این روزها وقتی به کافی شاپ می روید و چشممان به منو می افتد از تماشا خیلی از نام ها تعجب می کنیم و نمی دانیم دقیقا با سفارش هر یک قرار است چه طعمی را بچشیم. همین باعث می گردد از خوردن نوشیدنی های نو صرف نظر کنیم و به همان نوشیدنی همیشگی خود روی بیاوریم. اما در این مطلب از خبرنگاران می خواهیم خیلی از این نام ها را رمز گشایی کنیم. پس با ما همراه شوید تا با انواع نوشیدنی های کافی شاپ که بر پایه قهوه هستند آشنا شوید.

تفاوت انواع نوشیدنی های کافی شاپ گرم و سرد بر پایه قهوه

انواع نوشیدنی های گرم با قهوه در منوی کافی شاپ

از اسپرسو و آمریکانو گرفته تا قهوه ترک، همگی نوشیدنی های گرم قهوه هستند که نه تنها طعم و عطر منحصربفردی دارند بلکه می توانند انرژی و نشاط لازم را نیز به شما منتقل نمایند. در ادامه با جزییات و ویژگی های این نوشیدنی های فوق العاده و خوشمزه آشنا شوید.

1. اسپرسو (Espresso)

اسپرسو یکی از رایج ترین انواع قهوه در سراسر دنیاست و بسیاری از قهوه های ترکیبی با شیر و خامه (مثل لاته، موکا، کاپوچینو و…) بر پایه آن درست می شوند. این نوشیدنی که نسبت به سایر قهوه ها غلیظ تر است و کافئین بیشتری دارد با عبور دادن بخار آب از لایه ای از دانه های ریز و فشرده قهوه تهیه می شود.

کیفیت اسپرسو به نوع دانه های قهوه و کیفیت دستگاه اسپرسوساز بستگی دارد. بعلاوه روش آماده سازی و مهارت باریستا در تهیه اسپرسو نیز تأثیر بسزایی در طعم و کیفیت نهایی آن دارد.

2. آمریکانو (Caffè americano)

آمریکانو یکی از انواع نوشیدنی با قهوه است که از ترکیب اسپرسو با آب داغ درست می شود (اندازه آب داغ بسته به تمایل هر فرد می تواند متفاوت باشد). جالب است بدانید که این نوشیدنی محبوب منوی کافه ها، به وسیله سربازان آمریکایی در جنگ دنیای دوم ابداع شده است. در آن موقع که سربازان آمریکایی در خاک ایتالیا مستقر بودند، چون طعم اسپرسوهای ایتالیا با مذاقشان خوش نمی آمد، ترجیح دادند سنت شکنی نمایند و با ترکیب کمی آب داغ با اسپرسو از غلظت و تلخی آن بکاهند.

3. قهوه سیاه (black coffee)

قهوه سیاه یا بلک کافی که به طور عام قهوه گفته می شود هیچ افزودنی مثل خامه، شیر و یا شکر ندارد و به طور کاملاً خالص مصرف می شود، از این رو طعم بسیار تلخی دارد و اگر آن را انتخاب می کنید باید تحمل تلخی آن را داشته باشید. البته باید گفت که خالص بودن این نوشیدنی، باعث شده است که فواید زیادی هم داشته باشد، به همین علت است که با وجود تلخ بودنش هواداران بسیاری دارد. از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش انرژی: عملکرد کافئین در قهوه سیاه بهتر است از این رو باعث افزایش انرژی و برطرف خستگی می شود.
  • کاهش وزن: کافئین موجود در قهوه، سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد و همین امر منجر به کاهش وزن می شود.
  • درمان کبد چرب: طبق تحقیقات اجرا شده در سال 2016، مصرف منظم قهوه سیاه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، التهاب کبد و سطح آنزیم های مضر کبدی موجود در خون را کاهش می دهد.

برای دانستن دیگر خواص این نوشیدنی به مظلب خواص قهوه؛ 10 مورد از فواید قهوه که نمی دانستید رجوع کنید.

4. لاته (Latte)

لاته یک نوشیدنی دیگر بر پایه قهوه است که از ترکیب اسپرسو، شیر داغ و میزان زیادی کف شیر تهیه می شود و نسبت به سایر قهوه ها سبک تر است و بافتی نرم و بسیار عالی دارد.

بسیاری از مردم لاته را با طرح هایی که باریستاها به صورت هنرمندانه روی آن ایجاد می نمایند می شناسند.

5. قهوه بِرِو (breve)

قهوه Breve یکی دیگر از انواع نوشیدنی با قهوه است که شباهت زیادی با لاته دارد با این تفاوت که به جای شیر معمولی از شیر نصف و نیمه بخار پز برای درست کردن آن استفاده می شود تا حجم کف بیشتری داشته باشد.

6. کافه اوله (Cafe au lait)

کافه اوله یا کافه آئولایت یک نوشیدنی فرانسوی است که از ترکیب شیر حرارت دیده و قهوه اسپرسو (به نسبت یک یه یک) تهیه می شود. اگر در پی یک قهوه با طعمی ملایم هستید، پیشنهاد می کنیم که این نوشیدنی رو حتما امتحان کنید.

7. کاپوچینو (cappuccino)

کاپوچینو نام آشناترین نوشیدنی در منوی کافی شاپ است که مطمئنا همه حداقل یک بار آن را تست نموده اند. این نوشیدنی خوش عطر و طعم ایتالیایی از ترکیب اسپرسو، شیر و فوم (Foam) به نسبت برابر تهیه می شود که به صورت لایه ای به فنجان (یک لایه اسپرسو در کف فنجان، شیر در وسط، و فوم در بالا) اضافه می شوند.

8. کافه کن لچه (Café con leche)

اگر در پی چیزی متفاوت از لاته یا کاپوچینوی معمولی هستید، کافه کن لچه انتخاب عالی برای شماست.کافه کن لچه یک لاته به سبک اسپانیایی است و همان طور که از معنای اسمش هم معین است از ترکیب شیر و قهوه درست می شود. برای درست کردن این نوشیدنی سنتی اسپانیایی، قهوه غلیظ را با شیر گرم (به نسبت مساوی) ترکیب می نمایند که نتیجه آن یک نوشیدنی خامه ای و ملایم است.

9. دوپیو (Doppio)

دوپیو که اصطلاحاً معنای دوبل یا دو برابر می دهد، نوعی قهوه است که از دو شات اسپرسو تهیه می شود؛ در واقع شما دو شات اسپرسو را در یک فنجان میل می کنید. اگر در پی قهوه ای قوی و با کافئین بالا هستید، دوپیو را امتحان کنید. این قهوه حجم بیشتری دارد و قوی تر و غلیظ تر از یک اسپرسوی معمولی است.

اگر نام این قهوه را در منوی کافه ها ندیدید می توانید به باریستا بگویید دو شات اسپرسو یا اصطلاحا دبل اسپرسو می خواهید تا آن را برای شما آماده کند.

10. اسپرسو کان پانا (Espresso Con Panna)

اسپرسو کان پانا یک نوشیدنی ایتالیایی بر پایه اسپرسو است که از ترکیب 1 یا 2 شات اسپرسو با خامه فرم گرفته روی آن تهیه می شود. تضاد بین تلخی اسپرسو و شیرینی خامه ، تجربه لذت بخشی را برای علاقه مندان به قهوه ایجاد می نماید.

برای درست کردن یک اسپرسو کان پانا عالی پیشنهاد می کنیم از ترکیب دو قهوه عربیکا و روبوستا به نسبت 70 درصد عربیکا و 30 درصد روبوستا بهره ببرید.

11. اسپرسو ماکیاتو (Espresso Macchiato)

اسپرسو ماکیاتو (Espresso Macchiato) که به آن کافه ماکیاتو نیز گفته می شود، یک نوع قهوه ایتالیایی است. واژه ماکیاتو در زبان ایتالیایی به معنای لکه یا رنگ است و در این نوشیدنی، اشاره به میزان خیلی کم شیری دارد که پس از آماده سازی به صورت کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری بر روی یک فنجان اسپرسوی داغ گذاشته می شود و آن را به اصطلاح نشان دار می نماید.

این اسپرسو طعمی مابین کاپوچینو و اسپرسو را برایتان تداعی می نماید اما نسبت به اسپرسو کمی سبک تر و نسبت به کاپوچینو سنگین تر است. بنابراین در زمان هایی که می خواهید طعم اسپرسو کمی ملایم تر باشد و از طرفی نمی خواهید مثل کاپوچینو شیر زیادی داشته باشد، یک گزینه عالی برای شماست.

12. ریسترتو (Ristretto)

کلمه ریسترتو در زبان ایتالیایی به معنای محدود شده است. در دنیای قهوه، ریسترتو به یک شات محدود شده از اسپرسو اشاره دارد، به این معنی که باریستا تنها قسمت اول یک شات اسپرسو را درون فنجان می ریزد.

برای درست کردن ریسترتو دقیقا از همان نوع قهوه ی مورد استفاده برای اسپرسوی کامل استفاده می شود با این تفاوت که از آب داغ کمتری برای استخراج اسپرسو استفاده می شود که نتیجه این کار یک نوشیدنی کم حجم تر، غلیظ تر با کافئین کم تر و طعمی شیرین تر است.

13. فلت وایت (Flat White)

فلت وایت که ریشه اش به استرالیا و نیوزلند برمی شود، یکی دیگر از انواع نوشیدنی گرم با قهوه است که از ترکیب اسپرسو با کفِ شیر (شیر جوشیده با حباب های ریز و به حالت براق و مخملی) درست می شود.

این نوشیدنی مشابه کافه لاته است اما در مقایسه با لاته حجم کوچک تر و کفِ شیر کمتری دارد. بنابراین نسبت قهوه به شیر آن بیشتر است و چون شیر بیشتر حالت مخملی دارد، باعث می شود که طعم اسپرسو در آن غالب باشد و فقط ته مزه ای از شیر حس شود.

14. گالائو (Galão)

گالائو نوعی نوشیدنی سبک بر پایه قهوه اسپرسو است که از کشور پرتغال منشا گرفته است. گالائو نیز شباهت زیادی به کافه لاته و کاپوچینو دارد با این تفاوت که فوم یا کف شیر حدود دو برابر شیر است (برای درست کردن این نوشیدنی نسبت 3 به 1 شیر به اسپرسو افزوده می شود) و در مقایسه با دو نوشیدنی دیگر نیز سبک تر است و طعم ملایم تری دارد.

15. موکا (Mocha)

موکا همچون کافه لاته بر پایه اسپرسو و شیر داغ تهیه می شود با این تفاوت که به آن شکلات شیرین غالباً به شکل پودر کاکائو یا سس شکلات اضافه می شود. این نوشیدنی خوشمزه بین دوست داران قهوه و شکلات محبوبیت زیادی دارد.

16. موکاچینو (mochaccino)

موکاچینو (mochaccino) همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از کافه موکا و کاپوچینو است. در واقع این نوشیدنی طعم شکلاتی یک موکا را با کاپوچینوی اسپرسویی و بسیار کف دار ترکیب می نماید. از آنجایی که این نوشیدنی طعم شیری و تلخی بسیار کمی دارد، برای بچه ها و افرادی که نسبت به نوشیدن قهوه و طعم تند آن حساس هستند بسیار مناسب است.

17. قهوه ترک (Turkish Coffee)

قهوه ترک یک روش خاص تهیه قهوه است که به طور خاص در کشورهای شرقی، از جمله ترکیه و منطقه ها اطراف آن محبوبیت دارد. مراحل تهیه قهوه ترک عبارتند از:

  • آب، قهوه آسیاب شده (به ازای هر نفر یک قاشق چای خوری) و در صورت تمایل شکر (به ازای هر نقر یک قاشق) را در ظرف ایبریک یا ظرف فلزی کوچک بریزید و روی شعله گاز قرار دهید.
  • صبر کنید تا قهوه بجوشد و یک لایه قهوه ای در بالای ظرف تشکیل شود.
  • سپس ظرف را از روی شعله بردارید و بگذارید کمی خنک شود و دوباره آن را روی حرارت بگذارید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا کف بیشتری روی قهوه تشکیل شود.
  • در نهایت قهوه را بدون فیلتر در فنجان بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه قهوه ترک را می توانید در مطلب طرز تهیه قهوه ترک حرفه ای و خوش طعم به طور کامل و همراه با ویدیو، آموزش ببینید.

انواع نوشیدنی های سرد با قهوه در منوی کافی شاپ

در ادامه شما را با فهرستی از محبوب ترین و معروف ترین نوشیدنی های سرد کافی شاپ که بر مبنای قهوه هستن، آشنا می کنیم.

1. کلد برو (Cold Brew)

اگر در تابستان میل به خوردن قهوه دارید اما تحمل گرمای بعد از نوشیدن قهوه را ندارید، پیشنهاد می کنیم حتما قهوه کلد برو یا دمی سرد را هم امتحان کنید. این نوشیدنی خنک که قرن ها پیش به وسیله مردم ژاپن ابداع شده است با خیساندن دانه های قهوه در آب خنک به مدت زمان طولانی (12 تا 24 ساعت) درست می شود.

با توجه به اینکه این قهوه برای مدت طولانی در تماس با آب سرد قرار گرفته است نسبت به قهوه معمولی، طعمش ملایم تر است و تلخی و اسیدیته (ترشی) کمتری دارد.

2. آفوگاتو (affogato)

یکی از نام آشناترین انواع نوشیدنی های کافی شاپ آفوگاتو است که از ایتالیا به منوی کافه های ما رسیده است. این نوشیدنی خوشمزه که دسر نیز به شمار میرود، از ترکیب یک پیمانه بستنی یا ژلاتوی وانیلی و یک شات اسپرسوی داغ حاصل می شود. با خوردن این نوشیدنی می توانید ترکیب دلپذیری از گرما و سرما، شیرینی و تلخی را در یک لحظه بچشید.

3. فراپه (Frappe)

فراپه نوعی نوشیدنی سرد و خنک است که از ترکیب قهوه، یخ و شیر یا کرم می شود. این نوشیدنی ابتدا در یونان ابداع شد و به مرور زمان در سراسر دنیا شناخته شد.

برای درست کردن این نوشیدنی لذیذ و خوشمزه در روزهای گرم تابستان، ابتدا باید بستنی و قهوه را درون مخلوط کن بریزید و آن ها را با هم ترکیب کنید. بعد از آن، شیر و سیروپ و یخ را به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید خوب با هم ترکیب شوند و روی آن ها کف ایجاد شود. در صورت تمایل می توانید کمی شیرین نماینده یا شکر اضافه کنید. در نهایت مواد آماده شده را داخل لیوان بریزید و در صورت تمایل آن را با خامه و پودر کاکائو تزئین کنید. نوشیدنی شما آماده است.

4. آیس کافی (ice-coffee)

آیس کافی یک نوشیدنی خنک و لذت بخش الجزایری است است که از ترکیب قهوه اسپرسو یا نسکافه با یخ تهیه می شود. علاوه بر این، از طعم دهنده ها و شیرین نماینده هایی مانند سیروپ بادامی، کارامل، عسل و خامه نیز می توان برای تهیه آن استفاده نمود.

فرایند تهیه آیس کافی به این صورت است که ابتدا باید مواد اولیه مذکور را داخل دستگاه مخلوط کن ریخته و کاملاً هم بزنید تا مخلوطی یکنواخت به دست آید. سپس نوشیدنی حاصل را بر اساس سلیقه خود، طعم دهی و تزئین کنید.

بهتر است شیرین نماینده ها یا طعم دهنده ها را قبل از سرد شدن نوشیدنی اضافه کنید تا سریع تر در آن حل شوند. معمولا آیس کافی را کمی قوی تر از قهوه های معمول دم می نمایند چون در روند ذوب شدن یخ ها، قهوه رقیق می شود.

5. آیس موکا (Iced Mocha)

آیس موکا نیز مانند آیس کافه نوعی قهوه سرد است با این تفاوت که طعم شیرینی دارد.

آیس موکا به طور خاص یک ترکیب خوشمزه از قهوه، شکلات، شیر یا خامه و یخ است. این نوشیدنی علاوه بر اینکه طعم خاص و شیرینی دارد، انرژی زا نیز هست، از این رو جزء نوشیدنی های محبوب در فصول گرم سال است.

6. آیس لاته (Iced Latte)

در یک تعریف ساده، آیس لاته یک نسخه سرد از یک لاته معمولی است که ترکیب اسپرسو گرم با شیر سرد و یخ تهیه می شود.

روش تهیه لاته سرد به این صورت است که یک شات اسپرسو را روی یخ ریخته و شیر کف نموده را روی آن اضافه کنید.

7. مازاگران (Mazagran)

مازاگران که به اولین آیسد کافی دنیا معروف است، یک نوشیدنی سرد الجزایری است که از ترکیب اسپرسو، تکه های یخ، آبلیمو و شربت شکر درست می شود. طعم این نوشیدنی ترکیبی از اسیدیته مرکبات و تلخی اسپرسو است.

برای تهیه این نوشیدنی ابتدا یخ در یک لیوان قرار می گیرد. سپس قهوه که با یک شیرین نماینده ترکیب شده به است به آن اضافه می شود. در نهایت با افزودن آب لیمو به آن، آماده خوردن می شود.

در نهایت

همانطور که ملاحظه نمودید، انواع نوشیدنی های کافی شاپ گرم و سرد با قهوه وجود دارد که با توجه به ذائقه شخصی و سلیقه خود می توانید یکی از این نوشیدنی های لذیذ را در منزل آماده کنید و لحظات خوشمزه و پر انرژی را تجربه کنید.

مرجع: mybigfatgrainfreelife

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 دی 1402 بروزرسانی: 14 دی 1402 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2270

به "تفاوت انواع نوشیدنی های کافی شاپ گرم و سرد بر پایه قهوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت انواع نوشیدنی های کافی شاپ گرم و سرد بر پایه قهوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید