تجربه مریخ زمینی در بیابان وادی رم، اردن

به گزارش کلوب آگهی، ایلان ماسک از هتلی در اردن بازدید نموده که با الهام از فیلم مریخی ریدلی اسکات طراحی و ساخته شده است.

تجربه مریخ زمینی در بیابان وادی رم، اردن

تی. ای. لورنس، باستان شناس بریتانیایی و افسر ارتشی که فیلم لورنس عربستان (1962) با الهام از زندگی وی ساخته شد، بیابان وادی رم را این گونه توصیف کرد: وسیع، پرطنین و الهی.

با نزدیک شدن به کوه های باد زده بزرگ ترین کویر اردن که پوشیده از شن ها و ماسه های نارنجی سوخته هستند، به راحتی می توان منظور او را درک کرد. منظره اینجا مانند هیچ کجای این جهان نیست.

بنابراین شاید شگفت آور نباشد که هتلی در وادی رم شرایطی را برای کسب تجربه ای ممتاز و مریخی-گونه (The Martian: مریخی نام فیلم علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی ریدلی اسکات) در قلب این صحرا فراهم نموده است تا کاربران احساس نمایند که در سیاره سرخ فرود آمده اند.

این مکان بازدیدنمایندگان زیادی دارد. ماه گذشته، ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل شرکت فناوری های اکتشاف فضایی یا اسپیس اکس (SpaceX) از گنبدهای مریخی بازدید کرد و عکس هایی از آن را در اینستاگرام با دیگران به اشتراک گذاشت.

تجربه کویر

فیلم مریخی اثر ریدلی اسکات، نامزد جایزه اسکار سال 2015 بود که الهام بخش ساختن این گنبدهای آینده گرایانه شد که در این صحرا، در کمپ شهر خورشید (Sun City Camp) بنا شده است.

سلطان النوافله، مالک و مدیر اجرایی این اردوگاه درباره این فیلم که شخصیت اصلی آن با بازی مت دیمون به اشتباه در مریخ جا گذاشته می گردد، می گوید:

وقتی آغاز به ساخت این اردوگاه کردیم، همه چیز طوری به نظر می رسید که گویی منظره ها اطراف گنبد و صحرا های وسیع آن کاملا از آن فیلم گرفته شده اند. فکر کردیم که به جای این که به مریخ بروید، می توانید به وادی رم بیایید و مریخ را در این جا ببینید.

گنبدهای مریخی چادرهایی به شکل سفینه های فضایی هستند که با دیوارهایی شیشه ای پوشانده شده اند و منظره ای پانورامایی از صحرا و کوه های اطراف آن را پیش روی بازدیدنمایندگان می گشایند.

این گنبدها که به صورت سفارشی در آلمان برای اردوگاه شهر خورشید ساخته شده اند، دارای مساحتی برابر با 40 مترمربع هستند و گنجایش چهار نفر را دارند. آن ها شامل حمام و دوش، تهویه مطبوع (ویژگی لوکسی که معمولا مسافران وادی رم از آن بی بهره اند) و تراس شخصی هستند.

این گنبدها در سال گذشته و به عنوان طرح تکمیلی این اردوگاه که سه سال پیش افتتاح شد، معرفی شدند.

شب های پر ستاره کویر

النوافله همواره عاشق مسافرت بوده است. او بعد از سال ها فعالیت به عنوان یک راهنمای تور، یک آژانس مسافرتی در امان باز کرد تا این که بالاخره، اردوگاه شهر خورشید را تاسیس کرد.

او در این صحرا متوجه شکافی شد که در بازار گردشگری این منطقه وجود دارد. مثلا، خیلی از گردشگران برای بازدید از وادی رم تنها در ساعات روز به آنجا می آمدند. النوافله می گوید اقامت شبانه در این صحرا کار معمولی نیست، زیرا کمبود امکانات اقامتی در این مکان کاملا به چشم می آمد.

در حال حاضر، وادی رام در حدود 162 کمپ به صورت چادر دارد که بیشتر آن ها متعلق به بادیه نشینان محلی است؛ آن ها گروهی از اعراب عشایری هستند که در بیابان زندگی می نمایند. فقط پنج عدد از آن کمپ ها، از جمله کمپ شهر خورشید، خدماتی مثل یک هتل ارا ئه می دهند.

یازان، فرزند 17 ساله او، زمانی که در این صحرا اردو زده بود از آزار و اذیت حشرات شکایت می کرد. او به پدرش گفته بود:

باید راهی وجود داشته باشد که بتوان از این منظره خیره نماینده در آسایش و رفاه کامل لذت برد.

النوافله می گوید که در گنبدهای مریخی مردم نه تنها از امکانات لوکس بهرمند می شوند، بلکه می توانند از برترین بخش وادی رم، یعنی آسمان شب پر از ستاره آن، استفاده نمایند. او می گوید:

از مهمانانم می خواهم که حتما زیبایی طبیعت شب وادی رم را ببینند. ستاره ها شگفت انگیز هستند. سکوت صحرا مسحورنماینده است.

روزهای عربی

روزهای صحرا هم می توانند به مقدار شب های آن دلپذیر باشند. مهمانی که در این کمپ ها اقامت می نمایند می توانند در فعالیت هایی شامل اسب سواری، شترسواری، آفرود با خودروهای جیپ، بالون سواری و صخره نوردی شرکت نمایند. همه این برنامه ها تحت نظارت بادیه نشینان اداره می شوند.

با این که بادیه نشینان ساکن این صحرا همچنان سبک زندگی نیمه عشایری خود را حفظ نموده اند، اما النوافله می گوید که آن ها از کار در صنعتی که زیبایی های خانه آن ها را تبلیغ می نماید، خشنود و راضی هستند.

او می گوید:

این منبع عایدی جدیدی برای آن ها است که به حفظ سنت ها و ارزش های فرهنگی آن ها یاری می نماید و آن ها به این موضوع بسیار افتخار می نمایند.

النوافله می گوید که این گنبدهای جادویی، وادی رم را تغییر داده اند. او در حال مذاکره با دولت های عربستان سعودی و عمان است تا کمپ های مشابهی را در بیابان های آن ها بر پا سازد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1927

به "تجربه مریخ زمینی در بیابان وادی رم، اردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه مریخ زمینی در بیابان وادی رم، اردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید