بقعه شیخ عبدالله مروست یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

به گزارش کلوب آگهی، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بقعه شیخ عبدالله مروست یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود.

بقعه شیخ عبدالله مروست یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

بقعه شیخ عبدالله مروست که به شماره 2769 در لیست آثار ملی کشور ثبت شده، از بناهای تاریخی فاخر دوره صفویه محسوب می شود. بقعه شیخ عبدالله محلی خانقاه مانند بوده که بعدها به مزار تبدیل و بقعه و غرفات دیگری بدان ضمیمه و الحاق شده است. این بنا از جمله بناهای چند فضایی بوده که فضای اصلی آن یک فضای چهار صفه یا فضای مرکزی با گنبد کاربندی است و برای رسیدن به این فضا باید از یک فضای چهار صفه دیگر عبور کرد که پوشش فضای مرکزی این چهار صفه نیز از نوع گنبد کاربندی است و ورودی های اصلی به بنا نیز از دو فضای شمالی و شرقی این چهار صفه امکان پذیر است. صفه های کنار چهار صفه ورودی دارای پستوهایی نیز هست. فضای چهار صفه دوم که اصلی ترین فضای این مجموعه محسوب می شود، از ارزش معماری بیشتری نسبت به فضای پیشین برخوردار است.

این فضا دارای پوشش گنبدی از نوع سازه کاربندی است و از طریق روزنه های بالای گنبد و نیز روزنی در جنوب شرقی خود نورگیری مناسبی دارد و در صفه جنوبی آن محرابی ایجاد شده است. بر بالای این محراب نقشی بسیار زیبا به میزان 111×140 سانتیمتر وجود دارد که مجلس جنگ و شکار کردن شیر بوده و به امضای العبد الفقیر قنبر علی است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2149

به "بقعه شیخ عبدالله مروست یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه شیخ عبدالله مروست یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید