برآورد فروش داخلی نفت در بودجه 1400، بیشتر از ظرفیت پالایشگاه هاست

به گزارش کلوب آگهی، لایحه بودجه 1400، هفته گذشته تقدیم مجلس شد. در نشست خبری لایحه بودجه سال 1400 که روز گذشته برگزار شد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه وبودجه اعلام کرد: در سال آینده کف صادرات نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده و سقف آن 2.3 میلیون بشکه در روز است و طوری برنامه ریزی شده که اگر محقق نشد و نتوانستیم به بیرون بفروشیم، بتوان پیش فروش داخلی کرد.

برآورد فروش داخلی نفت در بودجه 1400، بیشتر از ظرفیت پالایشگاه هاست

با تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس، بحث اتکای دولت به نفت و افزایش درآمدهای نفتی در مقایسه با سال گذشته، موردانتقاد بسیاری ازجمله رئیس مجلس قرارگرفته است. محمدباقر قالیباف در جریان بررسی کلیات طرح احکام کلی بودجه 1400 گفت: ما در اصلاح ساختار بودجه باید به سمت درآمدهای پایدار و هزینه کرد مؤثر برویم و عدم وابستگی به نفت و جلوگیری از کسری بودجه را دنبال کنیم.

از طرفی، تدوین بودجه منطبق بر واقعیت های اقتصادی ازجمله مهم ترین نکاتی است که صاحب نظران و فعالان اقتصادی خواستار تحقق آن هستند. به خصوص در شرایطی که علاوه بر تحریم ها، از سال گذشته شیوع ویروس کرونا هم محدودیت هایی را برای محیط کسب وکار به وجود آورده است. بااین حال آنچه صاحب نظران و فعالان اقتصادی تأکید می کنند، خوش بینی دولت در افزایش درآمدهای نفتی برای سال آینده است که اگر محقق نشود، کسری بودجه قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

ازجمله رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تأکید می کند که باید تدوین بودجه متناسب با شرایط روز و مصارف و مخارج دولت باشد؛ اما متأسفانه شاهد هستیم که با این طرز بودجه نوشتن، دولت هرروز، بزرگ و بزرگ تر می شود.

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با تأکید بر اینکه تحریم ها منجر به آسیب به صنعت نفت ایران شده است، می گوید: به فرض اینکه تحریم ها هم لغو خواهد شد، ما به این زودی ها نمی توانیم به میدان های نفتی برگردیم؛ بنابراین بهتر این بود تا با توجه به ظرفیت های واقعی پالایشگاه هایمان عمل می کردیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران می افزاید: در بودجه سال 99 تلاش کردیم تا بودجه ای بدون وابستگی به درآمدهای نفتی تدوین کنیم که تا همین الان هم با توجه به همین نکته عمل کردیم؛ بنابراین به نظر من بهتر این بود تا به همان شیوه سال 99، بودجه سال 1400 را به همین شکل طی می کردیم تا اگر احیاناً درآمدی هم از نفت ایجاد شود، این درآمد را در صندوق توسعه ملی ذخیره و صرف امور زیرساختی کنیم.

صالحی تأکید می کند: افزایش درآمدهای نفتی می تواند چاشنی و کمکی برای تحرک اقتصاد عقب مانده باشد، اما به شرط اینکه از این درآمدها به نحو احسن استفاده شود. در برخی از کشورها، دولت ها برنامه ویژه ای برای سرمایه گذاری در خارج از کشور خودشان از محل درآمدهای نفتی دارند که همین اتفاق می تواند در ایران هم بیفتد تا با هدایت درآمدهای نفتی به خارج از کشور، از تورم در داخل کشور جلوگیری کنیم. به خصوص در شرایطی هم که اقتصاد فعلی ما دیگر تاب تورم بیشتر ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران همچنین درباره برنامه دولت برای پیش فروش داخلی در بودجه 1400 می گوید: پیش فروش نفت در سال های پیش هم مطرح شده بود تا با فروش اوراق قرضه، بخشی از کسری بودجه دولت ها جبران شود. پیش ازاین هم فروش اوراق در کشور به اجرا درآمده بود؛ اما نکته حائز اهمیت در انجام این طرح و سایر طرح های مشابه بحث اعتماد است و تضمین آن است تا مردم به پشتوانه همین اعتماد اقدام به خرید کنند. بنابراین شاید بهتر این است که نفت پشتوانه اوراق باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1138

به "برآورد فروش داخلی نفت در بودجه 1400، بیشتر از ظرفیت پالایشگاه هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد فروش داخلی نفت در بودجه 1400، بیشتر از ظرفیت پالایشگاه هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید