این موزها سیاه نمی شوند!

به گزارش کلوب آگهی، ایسنا نوشت: دانشمندان پیروز به اصلاح ژنتیکی موزها شده اند و کاری نموده اند که موزها دیگر سیاه و بعلاوه مبتلا به بیماری پاناما نشوند.

این موزها سیاه نمی شوند!

یک شرکت زیست فناوری کشاورزی موسوم به تروپیک(Tropic) ادعا می نماید که موز سیاه نشونده آن می تواند راه چاره بیماری پاناما باشد.

سیاه شدن موز یک فرآیند طبیعی است که در طول زمان به علت رسیدن بیش از حد این میوه و فراوری بیش از حد اتیلن رخ می دهد. تبدیل شدن رنگدانه های زرد به قهوه ای را قهوه ای شدن آنزیمی می نامند که از طریق مقدار زیادی اتیلن رخ می دهد.

در حالی که هیچ مشکل سلامتی ناشی از خوردن موز سیاه شده وجود ندارد، اما مزه آن گاهی بسیار شیرین می گردد که خوشایند بعضی افراد نیست و بعلاوه گاهی کپک می زند و بوی نامطبوعی از آن به مشام می رسد.

اکنون شرکت تروپیک ادعا نموده که این مشکل را حل نموده است. آنها با استفاده از فناوری ویرایش ژن، موزهای مختلفی را برای فراوری موزهای مقاوم در برابر بیماری که سیاه نمی شوند و بعلاوه می توانند مشکل بیماری پاناما را حل نمایند، ساخته اند.

بیماری پاناما(TR4) یک بیماری جدی برای میوه موز و یکی از شدیدترین تهدیدات صنعت موز در دنیا امروز است که تا به امروز هیچ درمان شناخته شده یا گونه ای از موز که در برابر این بیماری مقاوم باشد، کشف نشده است.

این شرکت در بیانیه ای اعلام نموده است که موزهای سیاه نشونده آن از وزارت کشاورزی فیلیپین مجوز دریافت نموده اند و فرآیند نظارتی ویرایش ژن دقیقی دارد.

کاهش انتشار 25 درصدی کربن به واسطه موز اصلاح شده ژنتیکی

در ادامه این بیانیه آمده است که موزهای قهوه ای نشونده تروپیک به طور بالقوه می توانند ضایعات مواد غذایی و انتشار کربن دی اکسید را تا بیش از 25 درصد کاهش دهند.

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد از موزهای صادراتی قبل از رسیدن به دست مصرف نماینده بیمار می شوند یا ضایع می شوند، این موزهای اصلاح شده ژنتیکی می توانند از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای معادل حذف دو میلیون وسیله نقلیه مسافربری از جاده در سال پشتیبانی نمایند.

این شرکت امیدوار است که موز سیاه نشونده آن به زودی در کشور فیلیپین که یکی از فراورینمایندگان و صادرنمایندگان برتر جنوب شرقی آسیا است، رایج گردد. لازم به ذکر است که این کشور به علت بیماری پاناما سهم بازار دنیای خود را در صنعت موز به مقدار قابل توجهی کاهش یافته می بیند.

بیماری پاناما یک مشکل بزرگ در کشورهایی مانند لائوس، ویتنام، مالزی، اندونزی، چین، فیلیپین، موزامبیک، پاکستان، هند و کشورهای دیگر است که صادرات موز دارند. تخمین زده می گردد که بیش از 80 درصد از فراوری دنیای موز در معرض خطر بیماری پاناما قرار گرفته است که از طریق قارچی به نام Fusarium oxysporum که در خاک زندگی می نماید، ایجاد می گردد. این قارچ نمی تواند ریشه کن گردد و این پتانسیل را دارد که برای چندین دهه در خاک زنده بماند.

علائم بیماری پاناما در گیاهان موز شامل زردی و پژمرده شدن برگ ها است که با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر می شوند و حاشیه برگ ها و پایه برگ های مسن تر شروع به قهوه ای شدن می نماید.

دولت فیلیپین فرآیندی مبتنی بر علم، شفافیت و کارآمدی را برای ارزیابی ایمنی گیاهان ویرایش شده ژنی شروع نموده است. این دقیقاً همان نوع ابتکاری است که شرکت هایی مانند تروپیک را تشویق می نماید تا در فناوری های نوآورانه سرمایه گذاری نمایند و راه چاره های پایدار برای کشاورزان ایجاد نمایند.

شرکت تروپیک در حال حاضر در زمینه فراوری انواع سالم تر و قوی تر از محصولات استوایی مانند موز، قهوه و برنج فعالیت می نماید.

در بیانیه این شرکت آمده است که جمعیت رو به رشد، یک بحران شدید امنیت غذایی و زنجیره تامین را به همراه دارد که با تغییرات آب و هوایی و عوامل مالی در حال تشدید شدن است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2209

به "این موزها سیاه نمی شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موزها سیاه نمی شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید