انتظارها برای یکی از زیباترین هتل های سنتی ایران در کرمان

به گزارش کلوب آگهی، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان با اعلام اینکه بازسازی کاروانسرای وکیل شهر کرمان به 90 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده می گوید که این بنای تاریخی پس از بهره برداری به یکی از زیباترین هتل های سنتی کشور در قلب بافت تاریخی این شهر تبدیل خواهد شد.

انتظارها برای یکی از زیباترین هتل های سنتی ایران در کرمان

ایرنا: بازسازی کاروانسرای قجری وکیل که از سال 97 آغاز شده طی چندسال گذشته خبرساز بوده و انتظارها برای انتها آن رسانه ای شده بود که حالا میراث استان می گوید کار بازسازی به مرحله انتهای رسیده و منتظر تجهیز است.

آنطور که در منابع تاریخی آمده این کاروانسرا که قدمتش به دوران قاجاریه بر می شود از بناهای مجموعه وکیل شهر کرمان به شمار می رود که ساخت آن در سال 1277 به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک حاکم کرمان آغاز و در سال 1287 به دست فرزندش مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد.

این بنای تاریخی از 2 طبقه تشکیل شده و 120 غرفه را در خود جای داده که تعداد حجره های آن در طبقه اول 81 باب و در طبقه دوم به 31 باب است و گچبری، کاشی کاری ها و تزئینات زیبا و باارزشی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان که از این بنای تاریخی به عنوان هتل بوتیک (هتل هایی با سبک هنری،مختصات و معماری خاص) نام می برد می گوید مراحل انتهای بازسازی و بازسازی این بنا دردست انجام است.

فریدون فعالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در آینده نزدیک کاروانسرای وکیل یکی از زیباترین هتل های سنتی کشور خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال 96 با سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سال های گذشته در معرض تخریب قرار داشت شرح داد: در این هتل بوتیک تعداد 60 اتاق و 144 تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی گردشگری کرمان، زمینه اشتغال 150 نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.

فعالی اعتبار اولیه بازسازی این کاروانسرا از طریق سرمایه گذار را 10 میلیارد تومان اعلام کرد که در اجرا افزایش یافته است.

موقعیت خاص کاروانسرا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید گردشگران را در این هتل فراهم می کند.

وی ادامه داد: در بازسازی این مجموعه اقامتی سنتی سعی شده است با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ شود و سرمایه گذار نیز بخوبی طرح را اجرا کرده است.

فعالی اظهارداشت: پس از اتمام عملیات بازسازی و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آماده سازی آن از طریق سرمایه گذار انجام می شود که امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید کرد: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و کمک به رونق صنعت گردشگری استان کرمان دارند که باید دیده شوند و برنامه ریزی برای استفاده اقتصادی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: آمادگی داریم بازسازی و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایه گذاران و بخش خصوصی واگذار کنیم که ضمن بهره برداری مناسب از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری شود.

وی بیان نمود: کاروانسراهای چاه توران راور و گنجعلی خان کرمان نیز اخیرا از طریق ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی مورد بازدید قرار گرفته اند که با توجه به نظر مساعد اولیه، امید به اضافه شدن این 2 کاروانسرا به فهرست آثار ثبت جهانی استان کرمان داریم.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی دارای بیشترین اثر ثبت جهانی در بین استان های کشور است و انتظار می رود با ثبت این دو کاروانسرا یا یکی از آنها بر تعداد آثار ثبت جهانی این استان افزوده شود.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات گوهرریز جوپار در شهرستان کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همچنین روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1820

به "انتظارها برای یکی از زیباترین هتل های سنتی ایران در کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظارها برای یکی از زیباترین هتل های سنتی ایران در کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید