اشعه آفتاب؛ اصلی ترین عامل بروز سرطان پوست

به گزارش کلوب آگهی، سیناپرس/سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است که اگر در مراحل اولیه شناسایی گردد، میزان مرگ و میر بسیار کمی به همراه دارد و قابل درمان است.

اشعه آفتاب؛ اصلی ترین عامل بروز سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است که بیش از 90 درصد به دلیل قرار دریافت در معرض اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می گردد. سرطانی که اگر در مراحل اولیه شناسایی گردد، میزان مرگ و میر بسیار کمی به همراه دارد و قابل درمان است.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از شایع ترین سرطان های در جهان سرطان پوست است اما به دلیل اینکه مرگ و میر زیادی ندارد، در میان مردم اهمیت کمتری پیدا نموده است.

این عضو هیات علمی بیمارستان پوست رازی اضافه کرد: در حال حاضر سرطان پوست به سه دسته سرطان های پایه ای (BCC)، سرطان سلول های سنگفرشی (SCC) و ملانوما یا سلول های رنگدانه ای پوست تقسیم بندی می شوند که شایع ترین آنها سرطان های پایه ای است. این نوع سرطان هم اکنون به علت عوامل مختلف در ایران بسیار شایع است.

وی به مهمترین عوامل ایجاد این نوع سرطان در ایران اشاره نمود و در این خصوص گفت: یکی از این عوامل به علت عدم مراقبت بسیار خوب کسانی که در معرض آفتاب قرار دارند(مانند کشاورزان) ایجاد می گردد. معمولا این افراد پس از گذشت سی الی پنجاه سال دچار سرطان از نوع پایه ای می شوند.

وی اظهارداشت: متاسفانه چهل الی پنجاه سال پیش عده ای به روی سرشان برق می گذاشتند. این مساله سال ها بعد باعث ایجاد سرطان این افراد شده است.

وی گفت: معمولا سرطان های پوست به جز سرطان ملانوما با ایجاد یک ضایعه پوستی ساده و بدون علامت در نواحی که در معرض نور خورشید قرار دارند، به وجود می آیند؛ سرطان ملانوما حتی در نواحی پشت تنه و پوشیده که در معرض آفتاب قرار ندارند نیز ایجاد می گردد.

به گفته وی، اغلب سرطان ها در ابتدا با یک ضایعه خیلی کوچک آغاز می شوند. پس از آن به تدریج بزرگتر و زخمی می شوند و خونریزی می نمایند و به ندرت دردناک می شوند. بعضی از افراد مبتلا به سرطان ها به خصوص مبتلایان به سرطان های پایه ای ممکن است، به مدت ده سال دارای عارضه باشند اما پس از گذشت چند سال به علت خونویزی و تهاجم یافتن به نزد پزشک مراجعه نمایند و متخصصان پوست پس از نمونه برداری سرطان پوست را تشخیص دهند.

احسانی به راه های درمانی سرطان پوست اشاره نمود و گفت: بنابر نوع و میزان پیشرویی سرطان، جراحی به صورت محدود یا وسیع انجام می گردد. اغلب سرطان های پوست با عمل جراحی بهبود پیدا می نمایند و احتمال بازگشت سرطان در این افراد بسیار کم است. البته کسانی که یکبار سرطان پوست گرفته اند، احتمال ابتلای مجددشان به سرطان پوست بیشتر از افراد دیگر است.

این عضو هیات علمی بیمارستان پوست رازی به راه های پیشگیری از ابتلای سرطان پوست اشاره نمود و در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر مراقبت داروی خاصی برای پیشگیری از این مساله وجود ندارد. تنها راه پیشگیری از ایجاد سرطان پوست، مراقبت از پوست، قرار ندریافت طولانی مدت در معرض آفتاب، استفاده از ضد آفتاب، دستکش و کلاه است.

وی به عوامل تاثیرگذاریی مانند شرایط جغرافیایی و جنسیت و سن در ایجاد سرطان پوست اشاره نمود و گفت: معمولا افرادی که پوست روشن تری دارند و در مناطق آفتاب خیز زندگی می نمایند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست دارند. در این بین مردان بیشتر از زنان دچار سرطان پوست می شوند. همچنین شانس ابتلای افراد بالای شصت سال به این نوع سرطان بیشتر از سایر گروه های سنی است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1477

به "اشعه آفتاب؛ اصلی ترین عامل بروز سرطان پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشعه آفتاب؛ اصلی ترین عامل بروز سرطان پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید