آلرژی و لیکن پلان چه فرقی با هم دارند؟

به گزارش کلوب آگهی، درمان هایی که برای اگزما توصیه می شود، معمولا می تواند باعث بهبود لیکن پلان شود ولی برای درمان کامل به درمان های قوی تر نیاز است.

آلرژی و لیکن پلان چه فرقی با هم دارند؟

فرق لیکن پلان و آلرژی پوستیافزودن دیدگاه

لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است که پوست، مو، ناخن و مخاط ها را درگیر می کند و چون تابلوهای بالینی متعددی دارد از آن به نام مقلد بزرگ نام می برند.

فرق لیکن پلان و آلرژی پوستی چیست؟

این بیماری به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. گاهی به جای لیکن پلان ، به اشتباه تشخیص آلرژی و اگزمای پوستی می دهند. آلرژی پوستی یا اگزما نوعی واکنش حساسیتی است که اشکال مختلفی دارد اما این دو بیماری به ندرت با هم اشتباه گرفته می شود.

آنچه قابل توجه است، اینکه گاهی آلرژی پوستی و لیکن پلان همراه با هم بروز می کنند یعنی ممکن است فردی که مبتلا به آلرژی پوستی است، همزمان به لیکن پلان مبتلا شود.

ضایعات اگزمایی ضایعات شدیدا خارش دار هستند که خاراندن آنها به خراشیدن ختم و ضایعات به هم ملحق می شوند. ابتدا ضایعات ترشح دار و قرمز هستند و ضخامت ندارند اما به مرور در پی خاراندن پوست ضخیم و تیره می شوند. افرادی که مبتلا به آلرژی می شوند معمولا پوست خشکی دارند و زمینه خانوادگی ابتلا به آلرژی در آنها وجود دارد و ضایعات مرتبا در آنها عود می کند.

برخلاف ضایعات اگزمایی، ضایعات لیکن پلان به صورت پاپول و به شکل مسطح و قطر کمتر از یک سانتی متر است. رنگ ضایعات لیکن پلان بنفش مایل به قهوه ای است و خارش این ضایعات به حدی نیست که به خراشیدن منتهی شود و معمولا در نواحی مچ دست و پا و کمر دیده می شود. حتی اشکالی از لیکن پلان وجود دارد که خود را تنها به شکل تیره شدن پوست نشان می دهد.

درمان هایی که برای اگزما توصیه می شود، معمولا می تواند باعث بهبود لیکن پلان شود ولی برای درمان کامل به درمان های قوی تر نیاز است. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که ضایعات لیکن پلان برخلاف ضایعات اگزمایی حتی پس از درمان از خود لک به جا می گذارند.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1803

به "آلرژی و لیکن پلان چه فرقی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی و لیکن پلان چه فرقی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید