آخر هفته ایلامی ها اینجا می گذرد

به گزارش کلوب آگهی، این منطقه در روزهای آخر هفته پذیرای تعداد زیادی از مردم استان ایلام به خصوص مرکز استان است که می خواهند ساعاتی از زندگی را در سایه سار درختان بیارامند و صدای پای آب را بشنوند.

آخر هفته ایلامی ها اینجا می گذرد

دره ییلاقی میشخاص در فاصله 20 کیلومتری مرکز شهر ایلام قرار گرفته است؛ این منطقه به سبب باغات سرسبز، آب هوای خنک و معتدل، محصولات باغی ارگانیک ، چشمه سارهای طبیعی و پر آب، پوشش گیاهی متنوع و سرسبز ، جاذبه تاریخی و توریستی و مردمانی خونگرم و مهمان پذیر همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است.

نوید الله مرادی، یکی از ساکنان شهر ایلام است که برای گردشگری به این منطقه آمده و به خبرنگار خبرنگاران گفته، میشخاص منطقه زیبایی است و پتانسیل های فروانی برای جذابیت افزایی دارد، اینجا استعداد ایجاد تله کابین دارد و مطمئنم اگر برخی امکانات در اینجا فراهم شود، جذابیتش بیشتر می شود.

قاسمی، گردشگر دیگر این منطقه نیز گفته، واقعا محصولات میشخاص خوشمزه هستند و می توان تفاوت محصول این منطقه را احساس کرد. نمی دانم تا چه حد این موضوع علمی است اما برخی می گویند خوشمزگی گوجه های منطقه به دلیل خاصیتی است که آب میشخاص دارد.

علی شکرخانی، از کشاورزان و باغداران جوان این دهستان گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر مردم با توصیه های کارشناسان اقدام به کاشت محصولات می کنند که این موضوع باعث بهره وری بیش تر ثمره باغات این منطقه شده است. محصولات این منطقه بیشتر طبیعی و تازه است و به همین دلیل مورد استقبال هم استانی هایمان قرار گرفته و باعث شده که محصولاتمان را در بازارهای محلی همین منطقه به فروش برسانیم.

خدامرادی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایلام هم با اشاره به اینکه بیش از 450 هکتار اراضی این منطقه زیر کشت محصولات باغی رفته است، اظهار کرد: در حدود 400 هکتار این اراضی به طور مستمر مثمر است که از این میزان سلانه بیش از 1500تن محصول تولید می شود و ارزش ریالی ان بین 8 تا 10 میلیارد تومان است

وی، غالب محصولات باغی این منطقه را هلو، گردو، زرد الو اظهار داشت و گفت: خوشبختانه میشخاص از لحاظ برداشت گردو از مناطق اول استان است و از لحاظ درختان زرد الو نیز زبانزد است به طوری که همه ساله با همکاری مسولین محلی جشن برداشت رزد الو در سطح استان در این منطقه برگزار می شود.

حسین مظلومی، دهیار روستای هدف گردشگری حیدرآباد به عنوان یکی از روستاهای دهستان میشخاص در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: چند سالی است که این منطقه مورد توجه سرمایه گذاران و متولیان گردشگری قرار گرفته است.

وی گفت: در گذشته امکان اسکان مهمانان فراهم نبود اما خوشبختانه که در چند سال اخیر با ایجاد کمپ های گردشگری مجهز، به صورت شبانه روزی در خدمت میهمانان هستیم و توانستیم ظرفیت های گرشگری این منطقه را افزایش دهیم.

دهیار روستای حیدرآباد، احداث پایگاه های گردشگری و امکانات را برای پذیرایی از مهمانان ضروری دانست و ادامه داد، بیش از 15 سال است که روستای حیدرآباد به روستای هدف گردشگری تبدیل شده و با همکاری مردم در جهت توسعه این منطقه حرکت کرده ایم که نتیجه این امر نیز در چهره روستا کاملا مشخص است.

علی نیکوکار، بخشدار سیوان با بیان اینکه بخش سیوان و دهستان میشخاص با توجه به نزدیکی به مرکز استان و دارا بودن باغات سرسبز، مناظر بکر و زیبا، پستی و بلندی های طبیعی قابلیت های فراوانی برای توسعه گردشگری دارد، اظهار کرد: گردشگران علاوه بر بهره گیری از طبیعت بکر و دیدنی منطقه ضمن آشنایی با سنت های گذشتگان با سهیم شدن در انجام کارهای روزمره کشاورزان، دامداران و باغداران منطقه روزگار خوشی را تجربه کنند.

نیکوکار، گردشگری را پلی برای توسعه بخش سیوان می داند و می گوید: در این منطقه ظرفیت های بالقوه ای برای اشتغال زایی گرشگری وجود دارد که در صورت ساماندهی این موضوع می توان به اشتغال پایدار رسید و در این راه دولت نیز با اعطای تسهیلات و پروانه های فعالیت کمک کار مردم بوده و هم اکنون نیز در حال ساماندهی طرح گردشگری هدفمند در سطح این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی ترکیبی از کشاورزی، ارائه خدمات و تولیداتی در منطقه است که در کنار طبیعت بکر و مناظر زیبا، چشم اندازی دلپذیر را ترسیم می کند، گفت: گردشگری کشاورزی گستره وسیعی از تجارب دلپذیر شامل جشنواره های فصلی، تورهای آموزشی برای چیدن محصولات تولیدی مزارع و اقامت در آنها است و این تنوع و گستردگی در یک مزرعه یا باغ علاوه بر ایجاد کسب و کار و درآمد بیشتر و اشتغال بیشتر برای اعضای خانواده های کشاورزان، گزینه دیگری برای تنوع فعالیت های کشاورزان و نوعی کارآفرینی است که نیاز به سرمایه و امکانات زیرساختی ندارد و با کمترین هزینه هم قابل انجام است.

بخشدار سیوان ادامه داد: گردشگری کشاورزی یک مفهوم ترکیبی از کشاورزی و سفر است که به دنبال ایجاد و گسترش بازارهای سودآور جدید برای محصولات کشاورزی و خدمات در مزرعه و تجارب سفر برای گردشگران در یک بازار بزرگ منطقه ای است. باغدار، کشاورز و یا دامداری که بدنبال کسب درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی است باید مزارع کوچک و کم بازده خود را با بکارگیری رویکردی کارآفرینانه به سمت متنوع سازی فعالیت های کشاورزی و اقتصادی سوق دهد.

نیکوکار با اشاره به اینکه امروزه علاقه روبه رشد گردشگران داخلی و خارجی در تجربه کردن فعالیت های زراعی و دامداری باعث شده تا بخش توریسم روستایی و گردشگری کشاورزی رونق گیرد شرح داد : تولید محصولات محلی و نحوه تولید، انتخاب و چیدن میوه، بازارهای فروش در کنار مزرعه، فراهم آوردن مکانی برای تفرج گردشگران در فضای باغی و پذیرایی محلی از جمله فعالیت های اقتصادی است که می تواند گسترده تر شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با نهادینه کردن این رویکرد در مناطق روستایی کشور با توجه به ظرفیت های موجود منطقه بتوان به رهیافتی موثر در پایدار کردن تولید و درآمد اقتصادی کشاورزان و باغداران و به دنبال آن توسعه بیشتر روستایی رسید.

ضعف اینترنت و آنتن دهی نامناسب تلفن همراه، بهسازی نشدن جاده های بین مزارع و ساماندهی گردشگری در روستاها از مشکلاتی است که از گردشگران تا ساکنان آن گفتند، بنابراین نیاز است ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار گیرد، چرا که با توجه به آن می توان شاهد رونق صنعت گردشگری در این منطقه باشیم.

بخش سیوان شهرستان ایلام از دو دهستان میشخاص و علیشروان تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 81

به "آخر هفته ایلامی ها اینجا می گذرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "آخر هفته ایلامی ها اینجا می گذرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته ایلامی ها اینجا می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید