8 علت قانع کننده برای ترک گوگل کروم و مهاجرت به فایرفاکس

به گزارش کلوب آگهی، گوگل کروم اگرچه پرطرفدارترین مرورگر دنیا محسوب می گردد، اما لزوما برترین نیست و رقبای آن ممکن است نیازهای شما را بهتر برآورده نمایند. یکی از این رقبای قدرتمند فایرفاکس است که برخلاف گزینه هایی مانند مایکروسافت اج و اپرا مبتنی بر کرومیوم نیست. بعلاوه توسعه دهندگان فایرفاکس همیشه به حریم خصوصی به طور ویژه اهمیت می دهند. در نتیجه فایرفاکس در کل مرورگر مجذوب کننده و سرشار از ویژگی های مفیدی است که در زمینه حریم خصوصی هم حرف زیادی برای گفتن دارد.

8 علت قانع کننده برای ترک گوگل کروم و مهاجرت به فایرفاکس

در ادامه به 8 علت منطقی برای رها کردن گوگل کروم و مهاجرت به فایرفاکس می پردازیم.

جلوگیری اتوماتیک پخش ویدیو

این روزها بسیاری از صفحات وب حاوی ویدیو هستند که به طور اتوماتیک پخش می شوند. بعضی از آن ها به طور پیش فرض صدا را قطع می نمایند اما بعضی دیگر چنین کاری را انجام نمی دهند. به همین دلیل گاهی اوقات که چندین تب را باز می کنید، با تعداد زیادی صدای مختلف روبرو می شوید. بعلاوه با توجه به اینکه بسیاری از کاربران ترافیک محدودی برای اینترنت دارند، چنین قابلیتی منجر به مصرف بی فایده ترافیک می گردد.

در گوگل کروم برای اینکه بتوانید جلوی پخش چنین ویدیو هایی را بگیرید، باید یک افزونه نصب کنید. اما فایرفاکس بدون احتیاج به نصب افزونه، جلوی پخش ویدیو های یوتیوب را به طور پیش فرض می گیرد. البته در بعضی سایت ها فقط صدا قطع می گردد ولی با یک اقدام ساده در بخش تنظیمات، می توانید جلوی پخش ویدیو ها در تمام سایت ها را بگیرید.

وب گردی سریع تر

نسخه نو فایرفاکس جلوی فعالیت تمام ردیاب های ارائه شده از طرف سایت ها را می گیرد. به زبان ساده هرچقدر شمار اسکریپت های همراه سایت بیشتر باشد، به همان مقدار سرعت وب گردی کاهش پیدا می نماید. بعلاوه فایرفاکس به طور پیشفرض اسکریپت های مربوط به استخراج رمز ارز را هم مسدود می نماید که از سیستم کاربران برای این کار بهره می برند و با این کار فشار زیادی به سیستم وارد می گردد.

فشار کمتر به سیستم

کروم از جمله مرورگر هایی است که به علت استفاده از بخش زیادی از ظرفیت رم با اعتراض کاربران روبرو می گردد. اما گاهی اوقات این مرورگر به پردازنده هم فشار زیادی وارد می نماید. اگرچه گوگل در این زمینه اقداماتی را انجام داده، اما در کل فایرفاکس نسبت به کروم با مسائل کمتری در زمینه نشت مموری روبرو است. به علت همین ویژگی ها، فایرفاکس در کمتر فشار کمتری به سیستم وارد می نماید.

البته زمانی که برای روزهای متمادی تب های متعددی را در فایرفاکس باز نگه می دارید، چنین کار می تواند مسائل مختلفی ایجاد کند. اما با بهره گیری از Task Manager به راحتی قادر به بستن این تب ها هستید تا در فرصتی دیگر آن ها را برگردانید. بعلاوه اگر تنظیمات مرورگر را طوری تنظیم نموده باشید که تب های باز شده را در تاریخچه خود حفظ کند، بعد از بستن و باز کردن مرورگر می توانید بار دیگر به این تب ها بدون مشکل مربوط به نشت مموری دسترسی داشته باشید.

افزونه های نسخه موبایل

اگر از تبلیغات سایت ها هنگام وب گردی با گوشی خسته شده اید، با استفاده از افزونه های نسخه اندروید فایرفاکس می توانید از دست آن ها خلاص شوید. اگرچه برای این نسخه فقط 17 افزونه ارائه شده، اما این افزونه به خوبی احتیاجهای اصلی مانند حذف تبلیغات را برآورده می نمایند.

سینک شدن راحت بین تمام دستگاه ها

یکی از مجذوب کنندهیت های کروم این است که به لطف بهره گیری از زیست بوم گوگل، کاربران در دستگاه های مختلف می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند. اما فایرفاکس هم در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد و می توانید بدون هیچ دردسری در تمام دستگاه ها به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. به همین دلیل در پلتفرم های ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و iOS به تمام پسوردها و بوک مارک های خود دسترسی دارید. بنابراین اگر فقط نگران سینک شدن اطلاعات خود بین دستگاه های مختلف هستید، فایرفاکس در این زمینه به خوبی احتیاجهای شما را پوشش می دهد.

امکانات گسترده برای حریم خصوصی

فایرفاکس علاوه بر مسدود کردن کوکی ها و ردیاب های سایت های مختلف، اثر انگشت دیجیتالی را هم مسدود می نماید. در اثر انگشت دیجیتالی اطلاعاتی مانند سخت افزار، نرم افزار، افزونه ها، تنظیمات مرورگر و دیگر موارد این چنینی ذخیره می گردد. این فرایند می تواند ماه ها و حتی سال ها طول بکشد و در نتیجه شرکت ها قادر به تشخیص فرایند طی شده در زندگی شخصی شما خواهند بود.

از دیگر امکانات مجذوب کننده فایرفاکس می توانیم به قابلیت DNS-over-HTTPS اشاره کنیم که می توانید آن را فعال کنید. با این کار، نفرات موجود در شبکه وای فای نمی توانند ببینند که شما به کدام سایت ها سر می زنید. به طور کلی شرکت موزیلا همیشه توجه ویژه ای به حفظ حریم خصوصی کاربران خود نشان می دهد و در این زمینه مرتبا از قابلیت های نوی رونمایی می نماید.

حالت مطالعه

گاهی اوقات می خواهید یک متن را بدون مزاحمت تصاویر و تبلیغات متعدد بخوانید. اگرچه افزونه های مربوط به مسدودسازی تبلیغات تا حد زیادی چنین کاری را انجام می دهند، اما حالت مطالعه در این زمینه بهتر عمل می نماید. فقط با فشردن یک آیکون در سمت راست نوار آدرس، می توانید وارد حالت مطالعه شوید تا با تمرکز بیشتری متن ها را بخوانید.

اگرچه کروم مدت هاست که روی این قابلیت کار می نماید، اما در نسخه نهایی آن همچنان چنین چیزی دیده نمی گردد. این در حالی است که فایرفاکس سال هاست از این قابلیت بهره می برد.

کد متن باز

بعضی کاربران دوست ندارند از چندین سرویس و محصول شرکت بزرگی مانند گوگل استفاده نمایند. زیرا با این کار اطلاعاتی که در اختیار گوگل قرار می گیرد به طور تصاعدی افزایش پیدا می نماید. از سوی دیگر با وجود اینکه گوگل کروم مبتنی بر پروژه متن باز کرومیوم است، اما کد های نهایی از نوع متن باز نیستند و به جزئیات اقدامات اجرا شده دسترسی نداریم. برای بسیاری از کاربران این موضوع اهمیتی ندارد. اما بعضی از متخصصان دوست دارند ببینند که یک مرورگر برای ویژگی های مختلف چه رویکردی را در پیش گرفته است. فایرفاکس با توجه به اینکه تماما متن باز است، برای این دسته از کاربران گزینه مجذوب کننده تری محسوب می گردد.

منبع: pcworld

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2061

به "8 علت قانع کننده برای ترک گوگل کروم و مهاجرت به فایرفاکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علت قانع کننده برای ترک گوگل کروم و مهاجرت به فایرفاکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید