چه زمانی باید نگران داغ شدن بدنه لپ تاپ باشیم؟

به گزارش کلوب آگهی، فرض کنید روی مبل نشسته اید و لپ تاپ را هم روی پاهای خود قرار داده اید، در این میان ناگهان دمای بدنه به طور قابل توجهی افزایش پیدا می نماید و عملا پاهای شما را می سوزاند. احتمالا در چنین شرایطی این سوال برای شما پیش می آید که آیا بدنه لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده و آیا در معرض خطر واقع شده است؟ در این مطلب به این سوال جواب می دهیم که چه زمانی باید نگران داغ شدن بیش از حد بدنه لپ تاپ باشید.

چه زمانی باید نگران داغ شدن بدنه لپ تاپ باشیم؟

داغ شدن لپ تاپ کاملا طبیعی است

اینکه حین داغ شدن لپ تاپ نگرانی شرایط آن می شوید، کاملا طبیعی است. اما قبل از اینکه دچار ترس زیادی شوید، باید یادآوری کنیم که داغ شدن بدنه لپ تاپ کاملا طبیعی است. درون لپ تاپ، صدها قطعه سخت افزاری تعبیه شده که هرکدام از آن ها وظیفه مشخصی را بر عهده دارند و ضمناًً تمام این قطعات در فضای محدودی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این قطعات از نمایش پیکسل ها در نمایشگر گرفته تا تحلیل داده ها را انجام می دهند و اگر لپ تاپ شما قدرتمند باشد، همین قطعات می توانند تازهترین و سنگین ترین بازی های تازه را به برترین شکل اجرا نمایند.

گرما محصول جانبی فعالیت این قطعات سخت افزاری است و نمی توان به طور کامل جلوی گرم شدن آن ها را گرفت. اما از سوی دیگر به علت همین مشکل، بسیاری از لپ تاپ های تازه از مکانیسم های پیشرفته ای برای کنترل گرمای فراوری شده به وسیله این قطعات بهره می برند. مطمئنا از وظیفه اصلی فن ها خبر دارید ولی در کنار فن ها، مواردی مانند هیت سینک و خمیر حرارتی هم نقش مهمی در کنترل گرمای بعضی قطعات ایفا می نمایند. به غیر از این موارد، دیگر راهکارهای متنوع برای کنترل گرمای فراوریی به کار گرفته می گردد. بنابراین با توجه به این شرایط، اگر بدنه لپ تاپ شما گرم می گردد، پس این موقعیت کاملا طبیعی است.

ولی بعضی از داغ شدن ها نگران نماینده هستند

با این حال، گاهی اوقات باید واقعا نگران داغ شدن بدنه لپ تاپ شوید. همانطور که گفتیم بدنه لپ تاپ حین انجام فعالیت های سنگین تا حدی داغ می گردد و این موضوع کاملا طبیعی است، اما گاهی اوقات داغ شدن بدنه می تواند دردسرساز گردد. به عنوان مثال حتی اگر کار خاصی با لپ تاپ انجام نمی دهید ولی بدنه آن به شدت داغ می گردد و اگر فقط یک ناحیه به خصوص به شدت گرم می گردد، چنین مواردی اصلا عادی نیستند.

معمولا پردازنده و پردازنده گرافیکی اصلی ترین منابع فراوری گرما در لپ تاپ محسوب می شوند. با وجود اینکه این قطعات در برابر حرارت بالا مقاومت بسیار بالایی دارند، ولی گرمای بیش از حد از یک طرف عملکرد آن ها را دچار مشکل می نماید و از سوی دیگر اگر برای مدت طولانی در معرض گرمای بیش از حدی قرار بگیرند، ممکن است دچار آسیب دائمی شوند. با توجه به این توضیحات، اگر حین انجام کارهای ساده با داغ شدن کیبورد روبرو می شوید که معمولا پردازنده و پردازنده گرافیکی زیر آن قرار گرفته است، پس باید این مشکل را مورد آنالیز قرار بدهید.

ولی بار دیگر باید تاکید کنیم که پردازنده و پردازنده گرافیکی لپ تاپ ها در برابر دمای بالا مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می دهند. این یعنی برای بیشتر مدل های تازه، این پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی لپ تاپ ها تا دمای حدود 100 درجه هم با مشکل حادی روبرو نمی شوند. بنابراین عملا بیشتر کاربران لازم نیست چندان نگران آسیب رسیدن به این قطعات باشند.

نشانه هایی که از داغ شدن بیش از حد خبر می دهند

حالا بعد از اینکه به طبیعی بودن گرمای بدنه لپ تاپ ها پرداختیم، حالا باید به نشانه هایی بپردازیم که اگر با آن ها روبرو شدید، پس باید به مشکل گرمای بدنه لپ تاپ توجه جدی نشان بدهید. یکی از مهم ترین نشانه ها، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است. لپ تاپ ها زمانی که بیش از حد داغ می شوند، برای اینکه جلوی آسیب دائمی قطعات را بگیرند، به طور اتوماتیک خاموش می شوند.

از دیگر نشانه ها می توانیم به صدای بسیار زیاد فن ها-حتی برای کارهای معمولی-و افت محسوس عملکرد در زمان داغ شدن بدنه بپردازیم. بنابراین اگر در زمانی که بدنه لپ تاپ خنک است مسئله ای با عملکرد آن ندارید ولی با گرم شدن بدنه به صورت محسوسی با افت عملکرد روبرو می شوید، پس این موضوع نشان می دهد که سیستم خنک نماینده نمی تواند وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهد.

چگونه مشکل داغ شدن لپ تاپ را رفع کنیم؟

اگر به هر علتی با این مسائل روبرو می شوید، اول از همه باید بدنه آن را آنالیز کنید. ابتدا ببینید که ورودی های بدنه مسدود نشده باشند و بعلاوه لپ تاپ را روی سطوح نرمی مثل تخت یا بالشت قرار ندهید زیرا این کار معمولا جلوی جریان هوای فن ها را می گیرد. بعلاوه می توانیم به کول پد ها هم اشاره کنیم که با استفاده از چند فن که زیر لپ تاپ قرار می گیرد، می توانند دمای بدنه را به طور محسوسی پایین بیاورند.

تمیز کردن بدنه لپ تاپ از جمله کارهایی است که انجام آن را توصیه می کنیم و با این کار، فن ها بهتر می توانند کار خود را انجام دهند. بعد از مدتی استفاده از لپ تاپ، بدون شک گرد و خاک زیادی وارد بدنه می گردد و همین گرد وخاک ها جلوی فعالیت درست فن ها را می گیرند.

اگر هم هیچکدام از این راهکارها برای شما جواب ندادند، چاره ای جز مراجعه به یک متخصص ندارید. زیرا گرم شدن بیش از حد بدنه شاید ناشی از مشکل در عملکرد فن ها یا از بین رفتن خمیر حرارتی باشد که برای این موارد می توانید از یاری متخصصان استفاده کنید.

روی هم رفته همانطور که در این مطلب هم گفتیم، گرم شدن لپ تاپ کاملا طبیعی است اما اگر گرمای بدنه از یک حد عبور کند، بهتر است به این مشکل رسیدگی کنید تا قطعات استفاده شده در آن دچار آسیب دائمی نشوند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2218

به "چه زمانی باید نگران داغ شدن بدنه لپ تاپ باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی باید نگران داغ شدن بدنه لپ تاپ باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید