نخستین کارگاه آموزشی حفاظت از تأسیسات درمانی در زمان درگیری در کانادا

به گزارش کلوب آگهی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در اتاوا، گروهی 60 نفره از کارشناسان بین المللی از پنج قاره دنیا در اوایل ماه جاری در کارگاه آموزشی حفاظت از تأسیسات درمانی که اولین کارگاه از نوع خود است، به میزبانی مشترک کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ کانادا در اتاوا شرکت کردند.

نخستین کارگاه آموزشی حفاظت از تأسیسات درمانی در زمان درگیری در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین هزینه سفر به کانادا چقدر است هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این گروه شامل پزشکان، پرستاران و دیگر متخصصان فعال در زمینه مراقبت های درمانی و نیز کارشناسان امور بشردوستانه، مشاوران حقوقی، مقامات دولتی، اعضای نیروهای مسلح، و کارشناسان تسلیحاتی و امنیتی بود. راب یانگ نماینده ارشد کمیته بین المللی صلیب سرخ در کانادا گفت: اغلب اوقات در درگیری هایی که در سراسر دنیا اتفاق می افتند، شاهد غارت بیمارستان ها و یا هدف قرار دادن تعمدی آن ها هستیم. افراد مسلح وارد اتاق بیماران می شوند تا رزمندگان دشمن را دستگیر نموده یا بکشند. آنان گاهی کارکنان بیمارستان را تهدید می نمایند و به این ترتیب مانع مداوای بیماران دشمن می شوند. این قبیل تأسیسات گاهی هم به طور اتفاقی مورد حمله نهاده شده و یا تحت تأثیر غیرمستقیم درگیری قرار می گیرند. برای مثال، اگر مقامات کشوری جریان آب و برق یک شهر را قطع نمایند، در نتیجه در فرایند ارائه خدمات درمانی هم وقفه ایجاد می گردد. مسائلی از این دست بود که در این کارگاه آموزشی مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

دکتر قاضی اسماعیل معاون وزیر بهداشت یمن نیز که به منظور شرکت در این کارگاه آموزشی به اتاوا سفر نموده بود گفت: در این کارگاه آموزشی، تعدادی توصیه های عملی ارائه شد که می تواند برای خیلی از مقامات مسئول ایمنی تأسیسات درمانی در سراسر دنیا مفید باشد. یکی از توصیه های اصلی این گروه عبارت بود از لزوم درج بعضی اقدامات ضروری در برنامه ریزی برای شرایط اضطراری، تا عملکرد مستقل بیمارستان ها برای چندین روز، بدون داشتن امکانات ارتباطی، برق، آب و دیگر خدمات ضروری تضمین گردد. این امر به سادگی و با کارهایی نظیر به کارگیری ژنراتورهای پشتیبان و ذخائر سوخت، منابع انرژی خورشیدی، سیستم های نگهداری آب باران بر روی پشت بام بیمارستان ها و کارهایی از این دست امکان پذیر است.

این کارشناسان تأکید داشتند عرضه نمایندگان خدمات باید برای شرایط اضطراری برنامه ریزی نمایند تا اطمینان حاصل گردد که ظرفیت لازم برای برقراری مجدد جریان آب، برق و ارتباطات در تأسیسات درمانی را در خود ایجاد نموده اند. با کارهای ساده ای مانند اولویت دادن به بیمارستان ها و درمانگاه ها و برنامه ریزی از پیش، می توان جان های زیادی را نجات داد. این امر برای کمیته بین المللی صلیب سرخ هم حائز اهمیت ویژه ای ست، چرا که این سازمان یک کمپین تبلیغاتی و پروژه ای بلندمدت را تحت عنوان مراقبت های درمانی درمعرض خطر به راه انداخته است که هدف از آن تضمین حمایت بیش تر و حفاظت بهتر از کارکنان، وسائط نقلیه و تأسیسات درمانی در بحبوحه درگیری های مسلحانه در سراسر دنیا است.

نشست اتاوا بخشی از یک سری کارگاه های آموزشی به سرپرستی کمیته بین المللی صلیب سرخ است که تمرکز آن بر مسائل مختلفی است که مانع از رسیدن یاری های درمانی به کشورهای جنگ زده می شوند. قرار است کارگاه آموزشی بعدی در آوریل 2014 (اردیبهشت 1393) در شهر پرتوریا آفریقای جنوبی برگزار گردد. توصیه های مطرح شده در نشست های اتاوا و پرتوریا در یک کنفرانس فراگیر در سال 2015 ارائه خواهند شد که در آن کشورهای عضو کنوانسیون های ژنو و اعضای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر شرکت خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 491

به "نخستین کارگاه آموزشی حفاظت از تأسیسات درمانی در زمان درگیری در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین کارگاه آموزشی حفاظت از تأسیسات درمانی در زمان درگیری در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید