معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران

به گزارش کلوب آگهی، دریاچه های صورتی ایران یکی از برترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری در بین مسافران و جهانگرد های خارجی هستند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران تنها برای تماشای دریاچه های صورتی ایران به کشور ما سفر می نمایند. به همین علت هم واجب است که همه ایرانی ها با این دریاچه های شگفت انگیز و جاذبه گردشگری طبیعی کشور خود آشنا باشند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، قصد داریم تا 6 مورد از برترین تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید تا در یک سفر داخلی از زیباترین پدیده های طبیعی کشور تماشا کنید، این دریاچه های صورتی که در ادامه معرفی شده اند را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران

دریاچه صورتی ایران به چه دریاچه هایی گفته می شوند؟

رود و دریاچه های رنگی از پدیده های بسیار زیبا و نادر طبیعی هستند که می توانید آن ها را در کشور ایران نیز پیدا کنید. زمانی که با واژه دریاچه صورتی ایران روبرو می شویم، ممکن است برای همه ما این سوال پیش بیاید که وجود رود و دریاچه رنگارنگ و صورتی چگونه امکان پذیر است و چه عواملی باعث کمی شوند که دریاچه ها به رنگ صورتی در آیند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با جلبک دونالیلا سالینا آشنا شوید. جلبک دونالیلا سالینا یک نوع جلبک آبزی می باشد که با فراوری نوعی ماده باعث تغییر رنگ آب دریاچه ها به رنگ صورتی یا قرمز می گردد. جلبک دونالیلا سالینا به دلایل مختلفی در آب دریاچه ها پیدا می گردد و از جمله این دلایل می تواند شوری بیش از حد آب و نور فراوان خورشید باشد. خوب است بدانید که جلبک دونالیلا سالینا خطرناک نبوده و به محیط زیست و اکولوژی آسیبی وارد نمی نماید. این جلبک در بعضی از فصول سال رشد می نماید و از انواع آفت محسوب نمی گردد.

بعضی از افراد ممکن است این جلبک را با نوعی آفت با نام کشند سرخ یا آب سرخه که با رشد بیش از حد تمام سطح آب را می پوشاند و زندگی جانوری و زیست بوم دریاچه را مختل می نماید، به اشتباه بگیرند که درست نمی باشد. کشند سرخ (Red tide) یک پدیدهٔ آبی است که به سبب تکثیر بیش از حد میکروارگانیسم ها، رنگ آب را از آبی به صورتی یا قرمز تغییر می دهد. کشند سرخ سبب آلودگی آبی و مسمومیت نیز می گردد و برای آبزیان موجود در آب خطرناک است، اما دلیل به وجود آمدن دریاچه صورتی ایران وجود این آفت نمی باشد.

موقعیت قرارگیری انواع دریاچه صورتی ایران در کشور، در منطقه ها شمالی، شمال شرقی، جنوب غربی و مرکز می باشد و تعداد آن ها در حدود 8 دریاچه تقسیم بندی می گردد. دریاچه صورتی ایران یکی از جاذبه های پرطرفدار و محبوب کشور ایران است که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می نماید. در صورتی که علاقه مند به بازدید از این دریاچه های رنگارنگ و صورتی ایران هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با خبرنگاران باشید تا علاوه بر معرفی آن ها، موقعیت مکانی این دریاچه ها را نیز آنالیز نماییم.

دریاچه مهارلو، شیراز

یک دریاچه دیگر با وسعت 600 متر در 27 کیلومتری جنوب شرقی شیراز که در بازه های زمانی مختلف به رنگ های صورتی یا قرمز در می آید، دریاچه مهارلو شیراز است. این دریاچه یکی دیگر از مشهورترین دریاچه های صورتی ایران است که هر ساله بازدید نمایندگان بسیاری را به خود جذب می نماید. آب این دریاچه در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار رنگی معمولی دارد. اما پس از گذشت فصل های پر باران، آب دریاچه تبخیر شده و مواد معدنی صورتی رنگ و جلبک های صورتی نمایان می شوند.

همین موضوع باعث می گردد تا در تابستان این دریاچه به رنگ های صورتی و قرمز دیده گردد. شرایط اقلیمی دریاچه صورتی مهارلو به گونه ای است که زمینه را برای رشد جلبک های نادر صورتی رنگ فراهم نموده است. در صورتی که قصد سفر به شیراز را دارید یا در این شهر زندگی می کنید، بازدید در دریاچه مهارلو در تابستان را از دست ندهید.

آدرس: ایران، 27 کیلومتری جنوب شرقی شیراز

دریاچه صورتی ایران | تالاب لیپار، چابهار

چابهار یکی از زیباترین شهرهای ایران است و شگفتی های بسیاری دارد. تالاب لیپار چابهار هم یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین دریاچه های صورتی ایران است که در 20 کیلومتری جاده چابهار قرار گرفته است. این دریاچه در طول سال طیف رنگی های بسیاری به خود می گیرد. به دلیل چرخه فراوری مثل آبزیان ساکن این دریاچه، رنگ آب های این دریاچه در طول سال تغییر می نماید.

اگر می خواهید از رنگ صورتی و زیبای تالاب لیپار چابهار تماشا کنید، برترین فصل برای سفر به این دریاچه در خاتمه تابستان است. در این دوره از سال، رنگ دریاچه به رنگ صورتی بسیار خوش رنگی درآمده و یکی از برترین جاذبه های گردشگری ایران را پدید می آورد. در صورتی که قصد سفر به چابهار را دارید، بازدید از دریاچه صورتی این شهر را از دست ندهید. از جمله دیگر تفریحات در کنار تالاب لیپار می توان به شتر سواری اشاره نمود.

آدرس: ایران، 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر

مرداب سراوان، گیلان

اگر به استان گیلان سفر نموده باشید، احتمالاً میدانید که در این استان منطقه ها بکر و سرسبز بسیاری وجود دارد. سراوان نیز یکی از منطقه ها طبیعی و زیبای استان گیلان به شمار می رود و در این منطقه می توانید علاوه بر تجربه تفریحات و تفریح های مختلف، از مرداب صورتی سراوان نیز بازدید نمایید. مرداب سراوان شناخته شده ترین مرداب صورتی ایران در شمال ایران به شمار می رود و بر خلاف سایر مرداب ها و دریاچه هایی که در این مطلب به آن ها اشاره نمودیم، رنگ منحصر به فرد خود را به وسیله تغییرات شیمیایی کانی ها، نمک ها و موجودات به دست نیاورده و این رنگ زیبا را از پوشش گیاهی زیبای که سطح آن را گرفته، به دست آورده است. با سفر به این منطق علاوه بر تماشای مرداب زمردین و پوشش گیاهی و درختان منطقه، می توانید از فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و پینت بال و سوار شدن بر قایق های پدالی نیز لذت ببرید.

گلفشان نفتلیجه یکی از دریاچه های صورتی ایران در استان گلستان

یکی از زیباترین دریاچه هایی که در طبیعت سرسبز شمال و استان گلستان پیدا می گردد، گلفشان نفتلیجه است. این دریاچه زیبا که رنگ صورتی آن تضاد بسیار چشم نوازی با محیط سرسبز و جنگلی اطراف آن ایجاد می نماید، در منطقه ترکمن نشین استان گلستان قرار گرفته است و در بیشتر طول سال رنگ آن کاملا صورتی است. دلیل رنگ صورتی این دریاچه وجود مواد معدنی و کانی های خاص است. زمانی که آب دریاچه به کمتر از یک حد معین می رسد، کانی ها و مواد معدنی خود را نشان داده و تمامی دریاچه به رنگ صورتی دیده می گردد. گفته می گردد که مواد معدنی و کانی های موجود در دریاچه صورتی گلفشان نفتلیجه خواص درمانی هم داشته و یکی از چشمه های درمانی استان گلستان محسوب می گردد.

آدرس: ایران، استان گلستان، 15 کیلومتری شهر گمیش تپه

مرداب هسل مازندران یکی از دریاچه های صورتی ایران

مرداب هسل مازندران بی شک یکی از تماشای ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران در این استان شمالی است. این مرداب در هر فصل از سال به یک رنگ در می آید. در اوایل بهار و تا اواسط ماه اردیبهشت اگر سری به این مرداب بزنید، مرداب هسل جزو دریاچه های صورتی ایران محسوب می گردد. در ماه فروردین جلبک های صورتی رنگ این دریاچه به روی آب آمده و به سرعت تکثیر می شوند.

همین موضوع هم باعث می گردد تا مرداب هسل در این بازه زمانی به رنگ صورتی دیده گردد. اما اگر در سایر فصل های سال به این مرداب سفر کنید، این مرداب به رنگ های سبز و نارنجی و قرمز دیده می گردد که این رنگ ها هم زیبایی خاص خود را دارند. اگر در نزدیکی مازندران زندگی می کنید و دوست دارید تا از یکی از دریاچه های صورتی ایران تماشا کنید، بازدید از مرداب هسل در اوایل بهار را از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان مازندران، 4 کیلومتری چالوس

دریاچه صورتی ایران | دریاچه نمک، قم

دریاچه نمک قم در واقع به جای مانده دریاچه خشک شده ساوه محسوب می گردد و در گذشته خیلی تغییر رنگ خاصی نداشته است. اما در سال 1399 محیط دریاچه با تغییرات بسیاری روبرو شد و باعث شد تا بسیاری از تک سلولی های موجود در این دریاچه آغاز به فراوری مثل نمایند. این فرایند باعث شد تا در این سال، دریاچه نمک قم برای اولین بار به رنگ صورتی در بیاید. زمان تکثیر آبزیان ساکن دریاچه نمک قم، این دریاچه به رنگ صورتی دیده شده و تبدیل به یکی از برترین جاذبه های گردشگری قم می گردد. رنگ صورتی دریاچه قم تضاد بسیار زیبایی با ساحل سفید و نمکی این دریاچه ایجاد نموده و چشم انداز بسیار دل نشین و قشنگی را به مسافران هدیه می نماید.

آدرس: ایران، شمال شرقی شهرستان قم

مرداب دیوک، مازندران

از دیگر زیبایی های طبیعی استان مازندران می توانیم به مرداب دیوک اشاره کنیم. مرداب دیوک که با نام مرداب داریوک نیز شناخته می گردد در شهر کلاردشت مازندران واقع شده است. البته باید بدانید که رسیدن به این دریاچه به این راحتی ها هم نیست و باید قبل از آن از جنگل عبور کنید. سطح این مرداب پوشیده شده از خزه می باشد و در صورتی که علاقه مند به بازدید از آن هستید، بهتر است بدانید که اطراف این مرداب را پوشش گیاهی بسیار زیبایی فراگرفته است. برترین زمان برای بازدید و تماشای مرداب زیبای دیوک، فصل بهار و تابستان می باشد.

دریاچه صورتی ایران | دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که نه تنها یکی از جاذبه های گردشگری، بلکه یک میراث ملی بسیار ارزشمند است، تا چند سال اخیر هیچ نوع تغییر رنگی از خود نشان نداده بود. اما در چند سال اخیر به دلیل پدیده کشند سرخ که به ازدیاد جمعیت نوعی جلبک صورتی رنگ در دریاچه های مختلف گفته می گردد، به رنگ صورتی در آمده است. لازم به ذکر است که در واقع تمام بخش های این دریاچه به رنگ صورتی درنیامده است و نمی توان از دریاچه ارومیه به عنوان یکی از دریاچه های کاملا صورتی ایران اشاره نمود. بلکه جمعیت جلبک های صورتی تنها در بخشی از دریاچه ارومیه زیاد شده و تنها این بخش از این دریاچه زیبا به رنگ صورتی در آمده است.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، جاده دریا

کلام آخر

دریاچه های صورتی ایران در فهرست تماشای ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ایران قرار دارند. بعضی از این دریاچه ها دائما صورتی رنگ هستند و بعضی دیگر تنها در فواصل خاصی به رنگ صورتی در می آیند. بعضی از دریاچه ها مانند دریاچه ارومیه هم تنها بخشی از آن ها صورتی رنگ است. اما در هر صورت می توان با جرات گفت که این دریاچه های زیبا در تمامی فصل های سال بسیار زیبا هستند و شما از سفر به آن ها پشیمان نخواهید شد. در صورتی که شما هم تجربه سفر به یکی از دریاچه های صورتی ایران را داشته اید، تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما تا خاتمه این مطلب سپاس گزاریم.

دلیل صورتی بودن دریاچه قم چیست؟

دریاچه قم یکی از دریاچه های صورتی ایران است که در چند سال اخیر به دلیل رشد و تکثیر گونه ای از آبزیان در این دریاچه به رنگ صورتی در آمده است.

چرا بخشی از دریاچه ارومیه صورتی شده است؟

بخشی از دریاچه ارومیه در سال های اخیر به دلیل رشد جلبک های صورتی به رنگ صورتی در آمده است. اطلاعات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.

زیباترین دریاچه صورتی ایران کدام است؟

ایران دریاچه های صورتی زیادی داشته و هر کدام از آن ها زیبایی خاص خود را دارند. اما معروف ترین دریاچه صورتی ایران، دریاچه صورتی چابهار است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2286

به "معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید