دریاچه مارمیشو ارومیه؛ الماسی پنهان در طبیعتی سرسبز

به گزارش کلوب آگهی، یکی از مناطق بسیار دیدنی که در میان طبیعت سرسبز کشور پنهان مانده، دریاچه مارمیشو ارومیه هست. بسیاری از گردشگران خبر ندارند که با یک سفر کوتاه 45 کیلومتری می توانند به منطقه ای برسند که طبیعتی دارد چون بهشت. با ما در مقاله دریاچه مارمیشو کجاست همراه باشید تا شما را با جهت دسترسی به دریاچه مارمیشو و شگفتی هایش آشنا کنیم.

دریاچه مارمیشو ارومیه؛ الماسی پنهان در طبیعتی سرسبز

فهرست مطالب

محل قرارگیری و معنی نامپوشش گیاهی و گونه های جانوری دیدنی های دریاچهراههای رسیدن به دریاچه

محل قرارگیری و معنی نام

مکان دقیق جغرافیایی دریاچه مارمیشو ارومیه، 37 درجه عرض شمالی و 44 درجه شرقی بوده، 45 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه هست. این دریاچه زیبا به این دلیل در دل طبیعت سرسبز این منطقه بوجود آمده که روزگاری زلزله بخشی از کوه را دچار ریزش کرده است. این ریزش همچون سدی طبیعی، باعث جمع شدن آب باران، نزولات آسمانی و آب رودخانه نازلوچای شده و دریاچه مارمیشو را ایجاد کرده است.

برای دسترسی به دریاچه مارمیشو باید وارد ارومیه شوید. از میدان مدرس به سمت مارمیشو حرکت کرده تا به روستای مارمیشو برسید. در بین راه دوچرخه سواران و گردشگران بسیاری را خواهید دید که به سمت دریاچه در حال حرکت بوده و قصد دارند از دیدن طبیعت فوق العاده لذت ببرند. براساس مقاله دریاچه مارمیشو کجاست باید بدانید که در راستا رسیدن به این دریاچه 5 هکتاری که 50 تا 60 متر عمق دارد، از زیارتگاه پیر خراسانی نیز خواهید گذشت.

بنیامین مارشیمون که نام دریاچه مارمیشو از وی به استعاره گرفته شد، در سال 1887 در روستایی به نام قوچانس از توابع امپراتوری عثمانی بدنیا آمد. او از سال 1903 رهبر مذهبی آشوریان بود و در جنگ جهانی اول به همراه پیروانش که به جلوها مشهور بودند، به ایران پناهنده شد. او ارومیه را محل استقرار خود قرار داد و در آن گیر و دار که حکومت مرکزی تضعیف شده بود، تشکیل یک حکومت مسیحی را داد. او در سال 1918 و هنگام لشکرکشی به سلماس بدست اسماعیل آقا سمیتقو کشته شد. آشوری ها هم ساکت نماندند و به مردم سلماس و ارومیه حمله کردند و در تاریخ ردی خونین را از خود به جای گذاشتند.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری

در طول رودخانه بیشترین درختی که بچشم می خورد، بیدهایی بوده که همچون محافظان رود اطرافش ایستاده اند. در اطراف دریاچه مارمیشو و روستاهای حوالیش می توانید درختانی چون گردو، بلوط، زالزالک، صنوبر، گز، بادام، عنه، گلابی و گز را ببینید و درختچه هایی همانند گون در میان آنها زیبایی طبیعت را دوچندان کرده اند. زنبق، لاله کوهی، شیرین بیان، خشخاش، کاسنی، آویشن، کنگر، خار شتر، پیاز کوهی و گزنه بخشی از پوشش گیاهی دریاچه هستند.

براساس مقاله دریاچه مارمیشو کجاست باید بدانید که در ادوار گذشته گراز، پلنگ و بز کوهی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه را محلی برای زیست خود قرار داده بودند، اما در حال حاضر اثری از این حیوانات نیست و روباه، گرگ، خرگوش و خرس جایگزین آنها شده اند. بلدرچین، شاهین و کبک از پرندگان این ناحیه بوده و ماهی قرل آلا از معروف ترین آبزیان منطقه بوده که در کنار ماهی سفید و سمور مشغول زندگی و زاد و ولد هست.

دیدنی های دریاچه

در سفر به دریاچه مارمیشو، یک تصویر بی نظیر انتظار شما را می کشد؛ تصویری جادویی از اتراق عشایر. این بخش از ارومیه که محل اسکان عشایر است، با چادرهای ایلیاتی و دام و حشم مردمان کوچ نشین زیبایی دوچندان می یابد و خاطره خوبی برای گردشگران از خود به جای می گذارد. می توانید با این مردمان ساده هم صحبت شده و در کنار بازدید از دریاچه مارمیشو ارومیه، با رسم و رسوم و سنت های عشایر نیز آشنا شوید. اگر کمی شانس نیز در این سفر همراه شما باشد و با زنبورداران محلی برخورد کنید، می توانید طعم عسل طبیعی کوهی را نیز تجربه کرده و به همراه خود بیاورید. براساس مقاله دریاچه مارمیشو کجاست باید بدانید که زدن چادر و ماندن در طبیعت نیز برای افرادی که امکاناتش را دارند، یکی دیگر از پیشنهادهایی بوده که می تواند خاطرات شما از مارمیشو را جذابتر کند.

راههای رسیدن به دریاچه

1- از شهر ارومیه راهی جاده انهر شده و پس از طی راستای در حدود 30 کیلومتر به سه راهی دوبره می رسید. راه سمت چپ که یک جاده شوسه بوده، از کنار روستای بانی می گذرد و شما را به محل قرارگیری مارمیشو می رساند. ترمینال جنوب ارومیه با مینی بوس های موانا یا فلکه مدرس ارومیه با تاکسی های سواری این راستا را طی می کنند.

2- در این راستا دسترسی به دریاچه مارمیشو، باید از ارومیه به جاده سرو رفته و تا سه راهی چره برانید. از یک راهی چره از یک جاده آسفالت به سه راهی دوبره می رسید و همانند راستا اول به راه خود ادامه می دهید. مینی بوس های منطقه سر در ترمینال غرب شما را از این راستا به محل قرارگیری مارمیشو می رسانند.

در ادامه بخوانیدمعرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیهمنبع: همگردی
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1230

به "دریاچه مارمیشو ارومیه؛ الماسی پنهان در طبیعتی سرسبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه مارمیشو ارومیه؛ الماسی پنهان در طبیعتی سرسبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید