دره ای پر از ستاره و اسرار

به گزارش کلوب آگهی، در ساحل جنوبی جزیره قشم،یکی از شگفتی های طبیعی ایران زمین را می توانید مشاهده کنید؛ دره ستاره ها.برجستگی ها و برآمدگی هایی دراین منطقه وجود دارد، بعلاوه تندیس ها،دیواره ها،وستون هایی که دست هیچ انسانی آنها را نساخته و ساخته و پرداخته طبیعت اند.درباره دره ستاره ها در جزیره قشم،چندین نظر علمی و غیرعلمی وجود

دره ای پر از ستاره و اسرار

دره ای پر از ستاره و اسرار

نویسنده:عیسی محمدی

دره ستاره ها،یکی از شگفتی های طبیعی جزیره قشم است که برخی از بومی های جزیره تصور می نمایند موجودات ناشناخته ای آنجا زندگی می نمایند

در ساحل جنوبی جزیره قشم،یکی از شگفتی های طبیعی ایران زمین را می توانید مشاهده کنید؛ دره ستاره ها.برجستگی ها و برآمدگی هایی دراین منطقه وجود دارد، بعلاوه تندیس ها،دیواره ها،وستون هایی که دست هیچ انسانی آنها را نساخته و ساخته و پرداخته طبیعت اند.درباره دره ستاره ها در جزیره قشم،چندین نظر علمی و غیرعلمی وجود دارد. نظر علمی می گوید که این دره،2میلیون سال سن دارد و متعلق به دوره زمین شناسی سنوزوئیک است. شکل های عجیب و غریب زمین در این دوره هم ،به خاطر فرسایش خاک و سنگ و ماسه بوده که در دراز مدت ،باد و باران و رگبارهای موسمی زمین را به این شکل در آورده اند، طوری که به نظر می رسد از دل زمین ،صخره ها و عارضه هایی با شکل های عجیب و غریب بیرون زده اند.

اما بومی ها عقیده ای دیگری دارند؛ آنها فکر می نمایند که ستاره یا ستارگانی از آسمان افتاده اند و شدت برخورد آنها با زمین باعث پیدا شدن این شکل های عجیب و غریب شده. کافی است که از شهر قشم،به سمت ساحل جنوبی جزیره حرکت کنید تا به روستای برکه خلفبرسید. چسبیده به این روستا،این فرسایش شگفت انگیز زمین در طول زمان را می توانید مشاهده کنید.

حتی تابلویی هم در ورودی دره ستاره ها نصب نموده اند، عقیده مردم محلی را درباره این دره درج نموده است؛ دره ستاره ها که اهالی بومی به آن ستاره افتاده یا استاره کفته هم می گویند، از زیباترین جلو های فرسایش در جزیره پهناور قشم است. اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین ،خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدیده آمده است.

برخی از محلی ها فکر می نمایند که وقتی هوا تاریک می گردد، موجودات ماورایی هم به این دره رفت و آمد می نمایند و سر و صدایشان همه جا می پیچد!

دره ستاره ها را یونسکو به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم ثبت آثار طبیعی نموده.این ژئوپارک، تنها مورد از این نوع در خاورمیانه است. عده ای از محلی ها فکر می نمایند که شب هنگام، عبور و مرور به آنجا خطرناک است و ممکن است موجودات خیالی ،کار دستشان بدهند. اگر گوشتان را در مقابل این حرف ها سفت بگیرید، می توانید یک شب به یاد ماندنی را در این دره بگذرانید؛ با ستارگان بی شماری که فکر می کنید خیلی به شما نزدیک شده اند. راه های تنگ و باریک و حتی پهنی هم وجود دارند که کنار ستون های دره ستاره ها قرار دارند که نظم خاص شان، آنها را خیلی مجذوب کننده نموده است. می گویند که شبیه این فرسایش خاک و زمین را که یک پدیده زمین شناسی است، تنها در آمریکا می توان مشاهده کرد. علاوه بر ستون ها و کنگره ها ی عجیبی که در این منطقه می توانید دیدن کنید، شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی هم در جاهای مختلف آن ایجاد شده است. کسی که برای اولین بار این سوراخ ها و شکاف ها را می بینید،فکر می نماید که ممکن است موجود عجیب و غریبی از داخل انها بیرون بیاید.شاید بخشی از باور مردم محلی به خاطر وجود همین سوراخ ها و شکاف ها باشد؛برخی از مردم بومی اینجا ،فکر می نمایند که کسی که برای اولین بار این سوراخ ها و شکاف ها را می بیند، فکر می نماید که ممکن است موجودات عجیب و غریبی از داخل آنها بیرون بیاید. شاید بخشی از باور مردم محلی به خاطر وجود همین سوراخ ها و شکاف ها باشد؛ برخی از مردم بومی اینجا، فکر می نمایند که اینها را باید موجودات خیالی ایجاد نموده باشند و احتمالا خانه آنها هستند.

البته به خاطر وجود تیغه ها و حفره ها و منافذی که می تواند محل عبور هوا هم باشند، وقتی که باد در این منطقه می پیچد، صداهای خاص و عجیبی فراوری می گردد. بالاخره در روزگاران گذشته، مردم خبر نداشتند و فکر می کردند که امکان دارد این صداها، متعلق به موجودات خیالی باشد.

منبع:همشهری سرنخ،شماره50

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1849

به "دره ای پر از ستاره و اسرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ای پر از ستاره و اسرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید