دخل و تصرف در آثار ثبت ملی ممنوع است، تداوم حیات سرو کهنسال ابرکوه در گرو بقای قنات تاریخی نبادان

به گزارش کلوب آگهی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در راستای حفظ و احیای قنات تاریخی نبادان کوشش می نماید.

دخل و تصرف در آثار ثبت ملی ممنوع است، تداوم حیات سرو کهنسال ابرکوه در گرو بقای قنات تاریخی نبادان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این مطلب گفت: قنات نبادان از قناتهای تاریخی و باستانی کهن شهر تاریخی ابرکوه است که تا چندماه پیش جاری و قابل استفاده بوده، اما متاسفانه با مجوز آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، فوتی اعلام شده و بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی استان مجوز حفر یک حلقه چاه به جای قنات صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اضافه نمود: این اداره کل با آگاه شدن از این موضوع، فورا نامه ای برای جلوگیری و توقف عملیات حفر چاه به اداره آب منطقه ای ارسال کرد و خواهان توقف فوری حفر چاه شد.

او ادامه داد: متاسفانه اداره آب منطقه ای ضمن طرح موضوع کاهش فاحش آبدهی قنات مذکور و رعایت حریم منابع آبی مجاور، با اشاره به حفظ ساختمان و سازه قنات به صورت تاریخی و استفاده از راهرو آن برای انتقال آب چاه به جای قنات به اراضی کشاورزی انجام این امر را برای حفظ سرو کهن ابرکوه و اراضی قنات نبادان حائز اهمیت دانست و اظهار داشت، چنانچه چاه به جای قنات حفر نگردد، آبی برای اراضی قدیم نبادان نخواهد ماند و حفر چاه را به جای قنات، عاملی برای جلوگیری از خشک شدن سرو کهن ابرکوه عنوان نمود.

فاطمی اضافه نمود: با توجه به اینکه این قنات تاریخی، طبق شواهد موجود قبل از حفر این چاه دارای آب بوده و همچنین این قنات و سرو تاریخی در فهرست ثبت آثار ملی کشور رسیده است، هرگونه دخل و تصرف در عرصه و حریم آنها بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد توضیح داد: این موضوع هم اکنون از سوی واحد حقوقی این اداره کل در حال پیگیری است.

قنات نبادان یکی از قنات های تاریخی شهرستان ابرکوه است و به عنوان آبشخور اصلی سرو تاریخی ابرکوه در جهت خودش از چهار آسیاب، یک سرداب، یک یخچال و باغات و منازل بی شماری عبور می نماید و همچنین محله ای به نام این قنات در شهر ابرکوه شهرت یافته است.

نام این قنات برگرفته از ماه آبان است و نام اصلی آن نوآبان که در گفتمان محلی نبادان خوانده می گردد.

این قنات دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است، به ویژه قسمتی از این قنات که به صورت تونل زیرزمینی درآمده که در نزد گردشگران خارجی به شهر زیرزمینی یا شهر لی لی پودی معروف است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 25

به "دخل و تصرف در آثار ثبت ملی ممنوع است، تداوم حیات سرو کهنسال ابرکوه در گرو بقای قنات تاریخی نبادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخل و تصرف در آثار ثبت ملی ممنوع است، تداوم حیات سرو کهنسال ابرکوه در گرو بقای قنات تاریخی نبادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید