انتشار کتابچه سازه&zwnjهای آبی&zwnjتاریخی شوشتر ویژه نابینایان

به گزارش کلوب آگهی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، محمدرضا بهادری روز پنجشنبه 13 آذرماه اظهار کرد: روز گذشته هم زمان با روز جهانی معلولان، از کتابچه معرفی شوشتر و سازه های آبی تاریخی شهرستان که به خط بریل منتشر شده بود، رونمایی کردیم.

انتشار کتابچه سازه&zwnjهای آبی&zwnjتاریخی شوشتر ویژه نابینایان

او این اقدام را جزو معدود اقدامات انجام شده برای نابینایان در شوشتر دانست و اضافه کرد: این کتابچه در 35 صفحه منتشر و در فاز اول با شمارگان 50 نسخه ارائه شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر بیان کرد: این کتابچه با عنوان آوای زندگی ساز توسط پایگاه و با همکاری اداره بهزیستی این شهرستان تهیه شده است و به نابینایان عزیزان یاری می نماید تا در صورت سفر به شوشتر اطلاعات مفیدی درباره جاذبه های این شهرستان و سازه های آبی تاریخی آن کسب نمایند.

او ادامه داد: این اقدام، اتفاق خوبی است و شرایطی را فراهم می نماید که نابینایان عزیز هم در صورت حضور در این مکان های تاریخی شوشتر، بتوانند به اطلاعات لازم دسترسی پیدا نمایند و از بودن در فضا احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

بهادری در ادامه به اقدامات پایگاه برای اقشار آسیب پذیر اشاره نمود و گفت: در راستای استانداردسازی فضاهای تاریخی و گردشگری برای اقشار مختلف جامعه اعم از معلولان، بچه ها، بانوان، سالمندان و... برنامه مناسب سازی اطلاعات و فضا را در دستور کار قرار داده ایم که به همین دلیل چندی پیش از بروشور کودک رونمایی کردیم.

او با اشاره به تعبیه اتاق مادر و فرزند در مجموعه آسیاب ها و آبشارها اضافه کرد: برای موضوع شیردهی مادران به فرزندان و مسائل بهداشتی مرتبط به آنان تمهیداتی اندیشیده ایم که با فروکش کردن کرونا و باز شدن سایت ها، بازدیدنمایندگان می توانند به فراخور احتیاج از این فضاها استفاده نمایند.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از 13 اثر تاریخی شامل پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال های دست کند و تونل های بزرگ راهنمایی آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می نمایند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند. این 13 اثر تاریخی که به فاصله کمی از یکدیگر در محدوده شهر شوشتر واقع شده اند، با احراز معیارهای یک، دو و پنج با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یک جا در پنجم تیرماه 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1147

به "انتشار کتابچه سازه&zwnjهای آبی&zwnjتاریخی شوشتر ویژه نابینایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتابچه سازه&zwnjهای آبی&zwnjتاریخی شوشتر ویژه نابینایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید