آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که جهان را شگفت زده می نماید

به گزارش کلوب آگهی، برج داینامیک؛ برج چرخان یا برج پویا یک آسمان خراش چرخان که قرار است در دبی ساخته گردد. این بنا به وسیله معمار ایتالیایی به نام دیوید فیشر طراحی شده است که هنوز در دست ساخت است و چشم همگان روی این ساختمان فرازمانی است. با خبرنگاران همراه باشید.

آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که جهان را شگفت زده می نماید

آسمان خراش چرخان (داوینچی) در دبی

فیشر که بیشتر از 30 سال با عشق و علاقه در حال منقلب کردن هنری و فنی و تکنیکی طرح های مختلف در مراکز شهرهای سراسر جهان است گفت:

ما به این ماموریت باور کامل داریم و به افراد و شرکت ها و مهندسان دیگر که راه ما را ادامه دهند و از ما پیروی نمایند یا از ما تقلید نمایند حسادت نمی کنیم و این باعث افتخار من خواهد بود اگر معماران دیگر طرح های مخصوص به خود را به الهام گرفتن از این طرح آغاز نمایند.

این آسمان خراش در بازارهای معاملات املاک جهانی در زمینه طرح های ساختمانی و معماری بسیار فراتر از زمان خود در حال حرکت است. فیشر در یک کنفرانس مطبوعاتی در سالن الفلک واقع در هتل 7 ستاره برج العرب در منطقه جمیرا اظهار داشت:

شهر دبی خانه آسمان خراش هایی است با معماری مبتکرانه که قادر به تغییر شکل مدام خود هستند و بعلاوه در فراوری انرژی پاکیزه و خالی از آلودگی گرفته شده از خورشید و وزش باد نقش بسزایی خواهند داشت.

بعلاوه فیشر تاکید نمود:

معماری متحرک یک انقلاب تمام و کمال در زمینه 3000 سال تاریخچه خانه سازی بشر است.

و در ادامه اضافه نمود:

تصور کلی این نظریه قبلا در شهر رنسانس فلورانس واقع در ایتالیا متولد شده و اکنون این نظریه برای اولین بار در دبی؛ شهر آینده به حقیقت می پیوندند.

فیشر و همکاران مختلفش قبلا توضیحاتی در خصوص نظریه های انقلاب برانگیز و پروژه های ساختمانی خود با هتل های زنجیره ای هیلتو دبی و شانگاری -لادبی ارائه نموده بودند. با این حال هنوز آن زمان روی چیزی موافقت نشده بود. او و همکارانش همچنان طرح هایی را برای ساخت در شهرهای نیویورک، مسکو، میلان، پاریس، توکیو، شانگهای، هنگ کنگ و دیگر شهرهای مراکز مالی جهان برنامه ریزی می نمایند فیشر علت نام گذاری این برج ها را این چنین می خواند:

برج های متحرک که به افتخار لئوناردو داوینچی مبتکر بزرگ و هنرمند فیلسوف و دانشمند ایتالیایی عنوان برج های داوینچی را برخود گرفته است.

این برج حداقل قیمتی در حدود 350 میلیون دلار خواهد داشت تقریبا 25 درصد گران تر از ساختمان های معمولی است. او افزود که فروش این آسمان خراش به معاملات املاک گوویلشی که یکی از عمده ترین و برجسته ترین ها در این زمینه در دبی شناخته شده است واگذار خواهد شد. نمونه پیش ساخته اولین آسمان خراش ساخته فیشر که 90 درصد آن تکمیل شده واقع در شهرک صنعتی جبل علی دبی است. در قسمت هسته مرکزی خود قسمتی از تکیه گاه اصلی که حرکت عمودی را مقدور می سازد دارد و تنها قسمتی است که شکل تکنیک های قدیمی دورانی را یک جا دارد .

این آسمان خراش بلندی 313 متر یا 1027فوت 80 طبقه خواهد داشت که تکه تکه به صورت پیش ساخته حاضر می شوند و به محل ساختمان منتقل و کامل خواهد شد. به همراه سیم کشی الکتریکی و لوله کشی و سیستم های تهویه هوا و کولر، این مدل های پیش ساخته به صورت مکانیکی سرهم خواهد شد به نسبت ساخت، هر طبقه، هفت روز به طول می انجامد. فیشر گفت که این طبقات پیش ساخت درجایی دیگر فراوری می گردد و سرهم کردن در محل انجام خواهد شد و ویژگی های خاص خود را داراست. به طور مثال اطمینان از کنترل کیفیت، امکان به دلخواه ساختن آپارتمان ها، کاهش قیمت فراوری و کاهش مقدار تصادفات احتمالی و آسیب دیدگی در محل کار .

هر طبقه به صورت انفرادی قادر است به آهستگی چرخش 360 درجه حول مرکز خود در هر لحظه داشته باشد، سرعت چرخش می تواند به 6 متر بر دقیقه هم برسد به صورتی که این حرکت در داخل بدون نگاه کردن به بیرون قابل احساس نیست. به طور میانه، چرخش هر طبقه 7روز به طول می انجامد و در این مدت می توان دیدی کامل به سراسر شهر دبی داشت. چرخش برج این امکان را فراهم می سازد که به عنوان مثال برای صرف ناهار شما چشم انداز های متفاوتی از جمله جزیره نخل را در دید خود داشته باشید. این چرخش می تواند طبق فرمان اهالی ساکن در یک طبقه باشد. برای هماهنگی حرکت طبقات می توان از یک ضرب آهنگ کلی برای چرخش هر طبقه استفاده کرد .

این آسمان خراش دینامک انرژی خود را از توربین های بادی که در بین طبقاتش قرار گرفته اند تامین می نماید، از طرفی با قرارگیری سلول های خورشیدی در بالای برج، انرژی خورشیدی نیز به نیروهای بادی اضافه می گردد. مجموع بهای این انرژی ها در یک سال به طور تقریبی ارزشی معادل 7 میلیون دلار است. هر توربین قادر است نیروی الکتریسیته ای معادل 0.3 مگاوات فراوری کند. (هر توربین بادی معمولی و عمودی نیروی تقریبی 1-1.5 مگاوات فراوری می نماید (

طبق مطالعات اجرا شده، دبی سالانه 4,000ساعت باد دارد، با جمع کردن نیروهای هر توربین در نهایت به 1,200,000کیلووات ساعت انرژی خواهیم رسید. میانه مصرف سالانه یک خانواده در دبی در حدود 24,000 کیلووات ساعت تخمین زده می گردد. بدین ترتیب هر توربین می تواند انرژی 50 خانوار را تامین کند. در طراحی برج DynamicArchitecture در دبی 200 آپارتمان مسکونی مفروض بوده که با این حساب چهار توربین برای تامین نیازات الکتریکی کفایت می نماید. طبق همین روال در نهایت ممکن است انرژی فراوریی توربین ها از انرژی مصرفی برج بیشتر گردد که در طراحی فرض گرفته شده که این انرژی ها به مصرف همجواری های برج نیز برسد. طراحی مدرن ساختمان به گونه ای است که برای از بین بردن آلودگی های صوتی از فیبر کربن استفاده شده است .

هرچند در زمینه عملی میانگین سرعت وزش باد در دبی فقط 16 کیلومتر بر ساعت است و آن ها شاید نیاز به دو برابر کردن تعداد توربین ها برای روشنایی ساختمان داشته باشند و هنوز هم 40 توربین برای فراوری انرژی هشت آسمان خراش دیگر به همین مقدار کافی خواهد بود.

توربین های افقی ساختمان متحرک به سادگی بین طبقات جاسازی شده و در واقع غیرقابل دید هستند .آن ها نیازی به پایه و بتون ندارند درمجموع آن ها در یک مسافت صفر کیلومتری نسبت به مصرف نماینده قرار دارند که این واقعه کار نصب و راه اندازی را بسیار ساده تر می سازد. طرح منحصربه فرد این ساختمان و فیبرهای کربنی باشد کل مخصوص بال از مسئله انتشار انرژی صوتی مراقبت می نماید و فراوری انرژی الکتریسیته به این مقدار بدون در نظر گرفتن ظرافت های ظاهری ساختمان یک قدم انقلابی در گردهمایی منابع انرژی متناوب به شمار می آید. این فراوری انرژی بدون آلودگی تاثیر مثبتی بر محیط زیست و اقتصاد خواهد داشت .

طراحی این برج مانند برج هایی از این قبیل بر اساس هسته بتنی مرکزی و کنسول های طبقات است، در هسته مرکزی ارتباط های عمودی و تاسیساتی واقع شده است که استوانه ای بتنی آن ها را در برگرفته، هر طبقه به صورت مجزا از قطعاتی مانند برش های کیک شکل تشکیل شده که این قطعات کاملا پیش ساخته هستند، نصب این قطعات بدین صورت است که با قرارگیری یک جرثقیل در بالای استوانه و دو ریل عمودی در ارتفاع برج، قطعات تک تک روی ریل ها بالا رفته و با چرخش جای قطعه بعدی را باز می نماید .

سازنده برج ادعا نموده که تنها با 90 نفر نیروی انسانی می توان این برج را ساخت، در صورتی که پروژه هایی از این قبیل حداقل نیاز به 2,000 نیروی کار در یک زمان دارند. ساخت هر طبقه با این سیستم پیش ساخته سه روز زمان کاری نیاز دارد در صورتی که در پروژه های معمول دبی ساخت یک طبقه حداقل سه هفته زمان می برد. ابتکار دیگر در این آسمان خراش استفاده از اشکال دینامیک و متحرک در فضاست. وفق دادن خود با محیط اطراف و بعلاوه نیازمندی های مالکان و حتی قدرت انتخاب چشم انداز دلخواه افراد. یک لحظه ممکن است یک مالک تمایل به دیدنی طلوع خورشید در هنگام صرف صبحانه داشته باشد و در وقت شام بر سر همان میز تمایل به دیدنی ساحل دریا و لذت بردن از آن چشم انداز را داشته باشد؛ فیشر تاکید نمود :

باید تشکر کرد از این متود که اجازه می دهد که ما در هر طبقه به صورت خودگردان به یاری فناوری قادر به انتخاب چشم انداز پنجره در هر لحظه خواهیم بود. ما می توانیم که با استفاده از هر چرخش آهسته با دیدن کردن از منظره ها اطراف ساختمان لذت ببریم

زمان ساخت اولین برج دینامیک هنوز اعلام نشده است اما گفته شده این آسمان خراش اولین ساختمان در دبی و حتی در جهان خواهد بود. قطعات پیش ساخته برج به راحتی در جبل علی (واقع در 35 کیلومتری جنوب غربی دبی) فراوری و نصب خواهند شد. برای راه اندازی برج های داوینچی شهر دبی دیوید فیشر انتخاب شده است که در آینده پروژه هایی از این قبیل در 11 مرکز مالی دیگر در جهان راه خواهد یافت و ممکن است حتی این پروژه از طریق مهندسان و معماران شهری و نقشه کشان دیگر تکرار گردد .

این روزها عصر معماری متحرک است. ساختمان هایی چهار بعدی در حال فراوری هستند که شکل خود را تغییر می دهند و به زبان های مختلف صحبت می نمایند. برای خود انرژی فراوری می نمایند یا حتی اتاق خواب هایی که با فشردن یک دکمه یا از طریق گوش دادن به صدا چشم انداز خود را تغییر می دهد و این اتفاق در حال جریان است.

فیشر درباره این آسمان خراش می گوید:

شکل خارجی و فرم این برج می تواند به طور مداوم تغییر یابد و امکان یک دید تازه معماری را به وجود آورد در واقع کانسپت برج تحرک را بر بی حرکتی ارجح می داند.

از این ساختمان که به نام نیروگاه سبز نیز یاد می گردد در زمینه فراوری نیرو به طریق زیر عمل می نماید :

برج های داوینچی فیشر جزو ساختمان های سبز خواهند بود به این معنی است که قادر به فراوری نیروی برق برای خود و 5 ساختمان مشابهش خواهد بود (این آسمان خراش با معماری متحرک که دائما در حال تغییر شکل است قادر به فراوری نیروی انرژی الکتریکی برای استفاده خود و همچنان ساختمان های دیگر خواهد بود.) تعداد 48 توربین بادی در بین هر طبقه چرخان و همچنان ورقه های جذب نماینده انرژی خورشید در بام ساختمان واقع می شوند که از انرژی باد و خورشید با هم و بدون هیچ گونه آلودگی بهره مند می شوند. انرژی فراوری شده از طریق این نیروگاه ساخته شده درون ساختمان حدود هفت میلیون دلار قیمت خواهد داشت. فیشر با هیجان و کمی پریشانی می گوید:

هرگز تا به حال هیچ ساختمانی با قابلیت فراوری انرژی بسیار بیشتر از مصرفش طرح ریزی نشده بود این آسمان خراش دارای یک هتل 6 ستاره در خود خواهد بود. بعلاوه دفاتر تجارتی و خدماتی و آپارتمان هایی با مقدار های متنوع و 5 ویلا در قسمت طبقه فوقانی. ویلای بالاخانه (پنت هوس) واقع بر بام ساختمان دارای استخر شنا و باغچه و یک مجلس خانه عربی خواهد بود، فیشر هرگز روی ساکن شدن مستاجرها در اسرع وقت حسابی ننموده بود مگر اینکه تمایل یا ضرورتی وجود داشته باشد. او همچنان ساختمان را طوری طراحی نموده بود که دارای یک فرودگاه جمع شدنی برای هلیکوپتر باشد. یک سکو که از پوشش لایه طبق 64 ام در هنگام فرود قابل باز شدن است.

علاوه بر محیط زیست و اقتصاد، این ساختمان ها در فکر بشر بسیار تاثیر خواهند گذاشت، فکری که تا دیروز شهرها را ثابت می دید و تصویر فکری ثابتی را از شهرها داشت، از امروز با چهره شهرهایی روبه رو خواهد شد که هر روز در حال تغییر است، این تغییر چه از نظر بصری چه از نظر روانی شهرها را دگرگون خواهند کرد. دیگر شهر مفهومی که لینچ و سایر شهر سازان داشته اند را نخواهد داشت. شهر مفهوم پیچیده تر و فرا فکری را در برمی گیرد. اینکه نتوان شهری را ثابت در فکر متصور شد کمی ترسناک ولی در عین حال هیجان انگیز است. و این فکر جستجو گر بشر است که هر روز به فکر کشف شگفتی هاست.

منبع: کجارو / newarchitect.blogfa.com / dynamicarchitecture.net / pearltrees.com / archdaily.com / amazingworldplaces.com
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1911

به "آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که جهان را شگفت زده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که جهان را شگفت زده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید