چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کنترل کنیم؟

به گزارش کلوب آگهی، ما روی مقدار فکری که به آن می کنیم کنترل داریم. ما روی افکارمان کنترل داریم هرچند گاه کنترل آن سخت است. نگرانی درباره آن لزوما متضمن نتیجه بهتری نیست؛ بنابراین سعی کنید در ذهنتان جایی برای دیگر مسائل مهم باز بگذارید.

چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کنترل کنیم؟

تعداد موارد ابتلا به بیماری کرونا در بریتانیا در روز دوشنبه به 40 نفر رسید و یک شهفرایند نیز براثر عواقب آن درگذشت.

از هنگام شیوع ویروس در اوایل ماه ژانویه بیش از 87 هزار نفر آلوده و 3000 نفر درگذشته اند. در این شرایط، اداره بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) اعلام نموده که بسیار احتمال می رود این فرایند به شیوع گسترده بیماری در بریتانیا منجر گردد.

به رغم جدی بودن اوضاع، مهم است خطر کرونا در زمینه شیوع دیگر بیماری ها در گذشته دیده گردد (در جریان شیوع بیماری آنفلوانزا در بریتانیا در سال 2017 تا 2018، 26، 208 نفر درگذشتند و در سال 2018 تا 2019 نیر 1692 نفر جان باختند). این درحالی است که تصور می گردد تنها دو درصد از مبتلایان به بیماری کرونا از عوارض آن هلاک شوند.

در مقایسه با آن، احتمال مرگ و میر بر اثر ویروس سارس بیش از 10 درصد بود.

سازمان بهداشت دنیای و اداره بهداشت عمومی انگلستان همچنین هشدار داده اند که نیازی به استفاده از ماسک صورت و دستکش های پزشکی یکبار مصرف و دیگر ابزار حفاظتی وجود ندارد و اگر شما رعایت بهداشت را نموده و دست هایتان را مرتب بشویید و هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید، کافی است.

البته برای بسیاری از مردم مشکل است که در خصوص آنچه اتفاق افتاده و آینده نگران نباشند.

دکتر مایکل سینکلر، روانشناس،می گوید: وجود مقداری نگرانی (در خصوص شیوع کرونا) قابل درک است. ذهن ما از زمانی که در غار زندگی می کردیم به گونه ای تکامل یافته که بتواند نگران گردد: ما روی مصیبت و بدبختی تمرکز می کنیم، در ذهنمان بالا و پائینش می کنیم و مهارت های جدیدی برای حفظ حیات پیدا می کنیم. ذهنمان آن کاری را می نماید که باید بکند.

سیلوا نیوز مشاور روانی می گوید: نگرانی و وحشت نیز مسری است..

اما چه باید کرد اگر اضطراب در خصوص سلامتی مزاحم کار های روزمره فرد بگردد؟ چه باید بکنید اگر به خاطر نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا، رفتن به سر کار یا معاشرت در اماکن شلوغ برایتان مشکل گردد؟

همواره هم به آنچه ذهنتان به شما می گوید گوش نکنید

دکتر سینکلر می گوید: به آنچه ذهنتان به شما می گوید گوش کنید و سپس به دنبال مدرک صحت آن بگردید. باید میان واقعیت و داستان هایی که ذهنتان به شما می گوید، تفاوت قائل شوید.

در عوض، برای مثال سعی کنید به جای این که به خودتان بگویید مریض می شوم بگویید این تصور را دارم که مریض خواهم شد تا به خودتان تاکید کنید که این ذهنتان است که به شما می گوید بیمار می شوید نه واقعیت امر.

دکتر نیوز می افزاید: ما روی مقدار فکری که به آن می کنیم کنترل داریم. ما روی افکارمان کنترل داریم هرچند گاه کنترل آن سخت است. نگرانی درباره آن لزوما متضمن نتیجه بهتری نیست؛ بنابراین سعی کنید در ذهنتان جایی برای دیگر مسائل مهم باز بگذارید.

سعی نکنید علائم جسمی استرس را نادیده بگیرید

دکتر سینکلر می گوید: گاه می توانیم با وحشت و اضطراب خودمان را بیمار کنیم (با عوارضی شبیه به ویروس کرونا) - مثل نفس تنگی و تپش قلب. اما وقتی چنین عوارضی را حس کردید، در عوض آن که فورا این احساسات را از خودتان دور نموده یا نادیده بگیرید - که یاریی نمی نماید - برایشان جا بگذارید، در حالی که حسشان می کنید، برای خودتان توصیفش بکنید.

دکتر نیوز می گوید در لحطات حمله اضطراب، چند نفس عمیق بکشید، بنشینید و تا ده ثانیه نفس هایتان را - دم و بازدم - بشمرید و بعد دوباره آن را تکرارکنید.

موارد نگرانی هایتان را بنویسید

الیزابت تِرپ، از انجمن روانشناسی بریتانیا می گوید می توانید کاری عملی انجام دهید - کاری که بتوانید آن را کنترل کنید تا از اضطرابتان کم کند، مثلا نوشتن خاطرات روزمره یا یادداشت های دیگر.

او می گوید: از نگرانی تان جلوگیری نکنید، آن را در کتابچه ای یادداشت کنید و بعد کنارش بگذارید. وقتی نوشتن در خصوصش را تمام کردید، دیگر کنارش بگذارید.

به همین گونه، می توانید دو دایره بکشید - یکی دایره کنترل و دیگری دایره ای که هیچ نفوذی بر آن ندارید. بعد آن ها را با نگرانی هایتان در زندگی پر کنید. این به شما یاری می نماید به خاطر بسپارید چه چیز هایی را می توانید تغییر بدهید و چه چیز هایی را - هرقدر هم نگرانشان باشید، نمی توانید.

تنها به اندازه تحملتان به اخبار گوش کنید

نیوز می گوید اگر تحمل تان کم شده، مجبور نیستید به اخبار زنده گوش کنید، یا کانال اطلاعیه ها را باز بگذارید یا شبکه های اجتماعی را دنبال کنید. تماستان را با اطلاعات تازه محدود کنید. او می افزاید: می توانید با خودتان سختگیری کنید. تصمیم بگیرید تنها یکبار در روز به اخبار گوش کنید و اطلاعاتتان را در خصوص ویروس به روز کنید.

نمی گویم باید آن را کاملا ندیده بگیرید. مسئله جدی است. البته تحولات را دنبال کنید. اما می توانید اضطرابتان را با کاهش مقدار زمانی که به آن فکر می کنید، کم کنید.

چند گام عملی بردارید

علاوه بر مدیریت ذهنتان، گام های ساده ای وجود دارد که می توانید با آن به خودتان اطمینان خاطر بدهید، از جمله به کار بستن توصیه های سازمان بهداشت دنیای و اداره بهداشت انگلستان.

نیوز می گوید: حتما دست هایتان را به ویژه پیش از خوردن غذا مرتب با آب و صابون بشویید یا از محلول ضدعفونی بهره ببرید. توصیه های پزشکی را رعایت کنید.

او همچنین توصیه می نماید درصورت امکان نحوه کارتان را عوض کنید. برای مثال، سعی کنید جلسه های عظیم را در عوض گردهمایی گروهی، با اینترنت برگزار کنید.

ارتباط را با شبکه حمایتی تان حفظ کنید

جرالد بارنز، مدیر موسسه سلامت روان اسمارت تی ام اس می گوید در هنگام استرس آسان است خود را در انزوا قرار دهید، به ویژه اگر نگران ویروس هستید، اما در صورت امکان، حفظ ارتباط انسانی برای کاهش اضطراب بسیار مهم است: حفظ رشته های ارتباطی محکم به شما یاری می نماید حس کنید از حمایت (دیگران) برخوردارید و در اطرافتان هاله و انرژی مثبت وجود دارد.

در این شرایط احتمال این که بتوانید با صراحت در خصوص ویروس با نزدیکانتان صحبت کنید بیشتر است. با تبادل نظر در خصوص این مسئله و احتمالا شوخی و مزاح در خصوص آن، احساس راحتی بیشتری کنید و بر هرگونه اضطرابی که در خصوص خطرات آن دارید چیره شوید.

از شایعات پرهیز کنید و بر حقایق تمرکز کنید

در دنیا اخبار بیست و چهارساعته و شبکه های اجتماعی که دائما به روز می شوند، آسان می گردد به سوی شایعات و خبر های نادرست کشیده شد. اما بارنز می گوید: سعی کنید به داخل طوفان رسانه ای کشیده نشده و بیش از حد گزارش هایی که بر فرض مبتنی است را نخوانید. خودتان را به تارنما های معتبر مثل تارنمای سازمان بهداشت عمومی محدود نموده و از توصیه های ساده و روشن آن در خصوص ویروس کرونا و نحوه مقابله با آن مطلع شوید.

نیوز می افزاید: به خاطر داشته باشید، ما نمی توانیم از شیوع ویروس جلوگیری کنیم (تنها دانشمندان قادر به این کارند)، اما می توانیم به یکدیگر یاری کنیم تا جلوی گسترش اضطراب را بگیریم

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 610

به "چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید