پازل پیچیده در خاندان سعودی

به گزارش کلوب آگهی، دستگیری و بازداشت تعدادی از اعضای بلندپایه و برجسته خاندان سلطنتی عربستان، موجب افزایش حدس ها درخصوص مرگ پادشاه این کشور شده است.

پازل پیچیده در خاندان سعودی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سید جعفر قنادباشی طی یادداشتی در روزنامه حمایت نوشت : دستگیری و بازداشت تعدادی از اعضای بلندپایه و برجسته خاندان سلطنتی عربستان، موجب افزایش برآورد ها در مورد مرگ پادشاه این کشور شده است. هرچند رسانه های سعودی روز گذشته تصاویری از ملاقات ملک سلمان، پادشاه عربستان با چند دیپلمات خارجی منتشر نموده و کوشیدند از این رهگذر پاسخی به گزارش های رسانه ای در مورد مرگ وی بدهند اما واقعیت این است که زوال حکومت آل سعود با پادشاه یا بدون آن، نزدیک است. خاندان سلطنتی سعودی از حدود پنج سال قبل، زمانی که ملک سلمان و پسر جاه طلبش به قدرت رسیدند، همیشه در تنش و ناآرامی به سر می برد. تلاطم در هیئت حاکمه عربستان را می توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، مخالفت با سیاست های منطقه ای ریاض به خصوص در قبال جنگ مغلوبه یمن و همچنین اظهار خصومت با ایران و دوم، به دلیل اختلافاتی که بر سر ولیعهدی پادشاه عربستان وجود دارد.

یکی از چهره های برجسته مخالف حاکمیت عربستان، احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه فعلی این کشور است که با او بیعت نکرد. وی از مخالفین سیاست های بن سلمان در منطقه بوده و در سال گذشته میلادی صراحتاً اعلام نموده بود که اگر ولیعهد عربستان قصد پیوستن به ائتلاف آمریکایی- انگلیسی برای مقابله نظامی با ایران را داشته باشد، به طور حتم با آن مخالفت خواهد نمود.

او گفته بود که هیچ کس نمی تواند وی را از بر حذر داشتن و هشدار دادن نسبت به نتایج فاجعه بار جنگ با ایران باز دارد، به ویژه اینکه ریاض درگیر جنگ با یمن است.

وی بارها و به صراحت در مقابل سیاست های بن سلمان ایستاد و ازجمله معدود شاهزاده های سعودی است که می تواند مخالفت خود را صراحتاً اعلام کند. بن عبدالعزیز همان کسی است که دو سال پیش، عده ای از معترضین در برابر خانه اش در لندن تجمع نموده و به دلیل آتش افروزی عربستان در یمن، علیه خاندان آل سعود شعار می دادند. شاهزاده احمد در ویدیویی که از آن تجمع منتشرشده بود، به معترضان گفت: ما ارتباطی با آنچه در یمن می افتد نداریم. مسئولین خاصی مانند پادشاه و ولیعهد جوابگو هستند. من امیدوارم که همین امروز جنگ انتها یابد و به خواست خدا اگر بتوانیم کاری کنیم، حتماً اقدام خواهیم کرد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، وی و شاهزاده محمد بن نایف برادرزاده ملک سلمان، آدینه هفته گذشته به اتهام کوشش برای کودتا و خیانت توسط گارد سلطنتی بازداشت شدند. در سال 2018، سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس کوشیدند تا از محمد بن سلمان تضمین دریافت نمایند که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز پس از بازگشت به عربستان از لندن تحت بازداشت قرار نگیرد اما با انتشار خبر دستگیری وی، به نظر می رسد که این کوشش ها مؤثر واقع نیفتاده و موجب نشده که گاو شیرده به لگد زدن برای حفظ موقعیت خود ادامه ندهد.

درصورتی که پادشاه 84 ساله عربستان فوت کند و یا تصمیم بگیرد از سلطنت کنار رود، این دو نفر مهم ترین رقبای ولیعهد کنونی برای پادشاهی خواهند بود. نکته اینجاست که بن نایف تا سال 2017 و زمانی که بن سلمان به عنوان ولیعهد معرفی گردید، در صف کسانی قرار داشت که بنا بود پس از ملک سلمان به تخت پادشاهی تکیه بزند. پس از کنار گذاشته شدن او و مسجل شدن ولیعهدی بن سلمان، بسیاری از مقامات آمریکایی از این اقدام ابراز ناراحتی و نارضایتی کردند چراکه او را معتمدترین فرد در کاخ سلطنتی عربستان می پنداشتند. وی روابط نزدیکی با وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا برقرار نموده بود، از این رو پس از فوت پادشاه عربستان، شانس بیشتری برای سلطنت داشت.

دومین علت، به مخالفت گسترده شاهزادگان سعودی با ولیعهدی بن سلمان و بر هم خوردن ساختار محافظه کارانه عربستان بازمی شود که از سوی فرزند ملک سلمان دچار خدشه و آسیب شده است. 21 شاهزاده سعودی که همگی آن ها دارای مقامات برجسته در این کشور هستند، پس از معین شدن ولیعهدی بن سلمان نامه سرگشاده ای به پادشاه این کشور نوشتند و به طور رسمی نسبت به انتخاب وی به این سمت مهم و حساس مخالفت کردند.

آن ها در آن نامه تأکید نموده بودند که انتخاب بن سلمان، آینده حاکمیت آل سعود را با چشم اندازی مبهم روبرو خواهد نمود و افزودند که این اقدام با ساختار و نظام بیعت در خاندان حاکم بر عربستان منافات دارد. حالا پس از حدود سه سال از آن ماجرا، پایگاه انگلیسی میدل ایست آی، گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع و نزدیک به خاندان سلطنتی نوشت که بیش از 20 شاهزاده سعودی به اتهام طراحی کودتا برای ساقط کردن ولیعهد عربستان بازداشت شده اند.

به نظر می رسد که بن سلمان با دستگیری این تعداد از شاهزاده ها و مقامات بلندپایه سعودی به دنبال ارسال سیگنال به دیگر شاهزاده های مخالف است که چنانچه در توطئه علیه وی مشارکت نمایند، ماجرای هتل ریتز کارلتون یک بار دیگر اما این بار علیه آن ها تکرار خواهد شد و احتمالاً سرنوشتی همچون جمال خاشقجی در انتظار آن ها خواهد بود چراکه بن سلمان این تعداد را به اتهام خیانت بازداشت نموده است.

لازم به ذکر است که ولیعهد جاه طلب سعودی دو سال و نیم پیش، تعدادی از شاهزادگان این کشور را از ترس کودتا اما به بهانه مبارزه با فساد دستگیر و در هتل ریتز کارلتون عربستان حبس کرد. این هتل در آن سال به محلی برای مبارزه با سران به اصطلاح فساد تبدیل شده بود و حدود 500 نفر از شاهزادگان معروف سعودی توسط بن سلمان دستگیر و در آنجا محصور شدند.

و بالاخره اینکه سردرگمی در میان حاکمان عربستان به دلیل متحمل شدن خسارات سنگین در جنگ یمن، ازجمله هدف قرار دریافت تأسیسات شرکت نفتی آرامکو در بندر ینبع و همچنین در بقیق و خریص که موجب افت ارزش سهام این شرکت نفتی در بازار شد، با پازل پیچیده بازداشت دو شاهزاده برجسته و حبس بیش از 20 نفر از مقامات بلندپایه این کشور، شرایط بسیار نامعلوم و پیچیده ای را برای آل سعود ایجاد نموده است، به گونه ای که روزهای آینده ممکن است آبستن تحولات و تغییرات شگرف و غیرمنتظره ای باشد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 620

به "پازل پیچیده در خاندان سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پازل پیچیده در خاندان سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید