طرح واردات کامیون های دست دوم ابهام دارد

به گزارش کلوب آگهی، در حالی ثبت نام واردات کامیون دست دوم از امروز آغاز می شود که دبیر کانون کامیون داران با استقبال از این طرح، گفت: منطق درستی پشت این برنامه نیست.

طرح واردات کامیون های دست دوم ابهام دارد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، احمد کریمی اظهار کرد: طرح نوسازی کامیون های فرسوده از طریق واردات کامیون های دست دوم مورد قبول و تایید ماست، اما روش اجرای این طرح یک سری ابهامات دارد.

وی با بیان این که ایرادات طرح نوسازی کار را فوق العاده سخت و احتمالاً با شکست روبرو خواهد کرد، ادامه داد: با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دارندگان ناوگان با عمر بالای 40 سال در اولویت نوسازی قرار دارند.

وی اعلام نمود: از سوی دیگر بحث ثبت نام هم که آن را اعلام نموده اند در واقع ثبت نام متقاضیان واردات کامیون های دست دوم است. یعنی شرکت های خودروسازی، شرکت های واردکننده، شرکت های حمل ونقل و شرکت های دارای مجوز از وزارت صنعت و دارندگان کامیون های فرسوده می توانند برای واردات ثبت نام کنند.

دبیر کانون کامیون داران کشور گفت: وقتی قرار است تسهیلاتی از سوی دولت پرداخت گردد، تقریباً 100 درصد ناوگان فرسوده در اختیار گروه چهارم (دارندگان کامیون های فرسوده) واقع شده است. این گروه توان این که علاوه بر اقساط کامیون، بتوانند رقم 40 تا 45 هزار یورو را ندارند.

کریمی اعلام نمود: بنابراین عملا وقتی ارفاقی برای این موضوع دیده نشده است، امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد؛ چنین طرح هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت، بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: شاید در زمان ثبت نام و اعلام طرح واردات کامیون دست دوم مقداری در قیمت ها تاثیرگذار باشد، اما وقتی طرح به نتیجه نمی رسد و خروجی مناسبی ندارد قطعاً به نوعی به افزایش قیمت ها دامن می زند.

وی اظهار کرد: بحث واردات کامیون های فرسوده نباید به شرکت های خودروساز محدود باشد، طرح نوسازی کامیون های فرسوده طرح بزرگی است، ولی حتما باید برای دارندگان کامیون فرسوده تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته گردد.

وی گفت: شرکت های خودروسازی یا سرمایه گذاری می توانند از طریق لیزینگ یا طریق منابع بانکی تسهیلات را در اختیار قرار دهند؛ اما اولاً این کار غیرممکن است و ثانیاً کارمزد و سودی که قرار است دریافت گردد، چه میزانی است.

دبیر کانون کامیون داران افزود: این مسئله نوسازی ناوگان را با ابهام روبرو کرده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه گردد وقتی ناوگان نوسازی می گردد باید باری باشد تا حمل شده و کامیون دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اعلام نموده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده است.

کریمی توضیح داد: در طرح سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای نوسازی کامیون های فرسوده، اعلام شده با گواهی اسقاط، 25 درصد گمرکی واردات کامیون دست دوم بخگردده می گردد. یعنی اگر کسی این گواهی را ارائه نکند مشمول تخفیف 25 درصدی نشده و عملاً نوسازی ناوگانی نیز صورت نمی گیرد.

وی افزود: به عنوان مثل اگر یک کامیون دست دوم 40 هزار یورو باشد، 10 هزار یورو آن گمرکی است که با گواهی اسقاط 25 درصد آن بخشیده می گردد. 10 هزار یورو حدود 200 میلیون تومان است و 25 درصد آن 50 میلیون تومان می گردد، این در حالی است که یک کامیون فرسوده الان قیمتی بین 250 تا 300 میلیون تومان دارد.

وی با تاکید بر این که برنامه ریزی و منطق عملیاتی درستی پشت برنامه نوسازی کامیون های فرسوده وجود ندارد، اظهار کرد: کامیون داران چهارشنبه گذشته فقط یک جلسه با رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در رابطه با نوسازی ناوگان داشتند که ای کاش چنین جلساتی بیشتر برگزار می شد. به هر حال شنیدن نظر تشکل های صنفی باید خیلی زودتر انجام و در این صورت یک تصمیم درست و عملیاتی اتخاذ می شد.

وی گفت: با اصل نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون های دست دوم موافقیم، اما باید دولت در سطح گسترده این کار را انجام دهد. معتقدیم دولت یکبار برای همیشه باید رقمی را از صندوق ذخیره ارزی به این امر اختصاص دهد و ناوگان باری کشور نوسازی گردد. با این اقدام و صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت، هزینه صرف شده در مدت کوتاهی به خزانه باز می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 814

به "طرح واردات کامیون های دست دوم ابهام دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح واردات کامیون های دست دوم ابهام دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید