خبرنگاران روزهای کرونایی و توفیق اجباری تفکیک زباله در منزل

به گزارش کلوب آگهی، ساری - خبرنگاران - این روزها که کرونا همه ما را خانه نشین نموده و اعضای خانواده وقت کافی برای مشارکت در فعالیت خانه داری یافته اند و یا دستکم بهانه ای برای فرار از این توفیق کرونادادی ندارند ، شاید بهترین فرصت برای جدی دریافت و فرهنگ سازی تفکیک زباله از منزل و در بیرون منزل باشد ، معضلی که تا پیش از این در بسیاری از خانواده ها در حد حرف و در سطح کلان تر در حد شعار باقی ماند.

خبرنگاران روزهای کرونایی و توفیق اجباری تفکیک زباله در منزل

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز حیاط با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

ویروس کرونا که بعضی با آن را شوم و بعضی دیگر درسی برای جامعه بشری می دانند ، تا اینجای کار و در کمتر از 45 روز خیلی از نظم های سابق را چه در رفتار فردی و چه در تعاملات اجتماعی تغییر داد و بخشی از این تغییرات هم آنچنان غیرمنتظره و باورنکردنی بود که تبدیل به لطیفه و جوک شد ، ولی از همین زاویه می توان از فرصتی که این بیماری در اختیار همگان قرار داده برای تغییرات ماندگارتر بهره گرفت.

برای تحمل خانه نشینی ناشی از کرونا نیز تا به امروز راه چارههای متعددی از جمله نزدیکی به خانواده تا بازی های سنتی و غذاهای خوشمزه بومی و محلی پیشنهاد شده است تا شاهد گذر زودتر این لحظات باشیم ، اما گذشته از خطرات جانی که نمی توان آن را کوچک و بی اهمیت دانست، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند ویروس کرونا درس ها و فرصت های خوبی را نیز در حوزه خودشناسی، شناخت پیرامون و بیش از همه مدیریت زندگی به ما داده است. شاید این دور همنشینی شبانه روزی و اجباری خانواده ها بیش از هر چیزی فرصت خوبی برای کنترل و مدیریت بزرگ ترین بلای بشری یعنی فراوری زباله باشد، معضلی که بیش از ویروس گذرای کرونا مردم ایران و دنیا را تهدید می نماید.

کرونا بلاخره رفتنی است ، یا دارو و واکنسی برایش یافت می گردد و در حد یک بیماری مانند سرماخوردگی یا در نهایت آنفلوانزا نزول صندلی پیدا می نماید و یا این که پیش بینی پیشگوها محقق می گردد و این بیماری همان گونه که ناگهان سررسید ، یکباره هم از دنیا محو می گردد. آنچه می ماند ، درس هایی است که از این شرایط می گیریم .یکی از آن درس ها می تواند جدی دریافت تفکیک زباله در منزل ، محله و شهرمان باشد ؛ معضلی که جامعه بشری از جمله ایران و بویژه استان های شمالی را از چندین دهه پیش تا به امروز رنج می دهد، در حالی که یک تغییر رفتار کوچک در تک تک شهروندان برای تفکیک زباله می تواند بیش از 50 درصد این مشکل را حل نماید.

اگر نگاهی به اطرافمان در همین یک ماهه اخیر انداخته باشیم ، متوجه می شویم که فراوری زباله در خانه امان چندین برابر قبل شده است. شاید شما هم در این روزها با این صحنه روبرو شده باشید که غروب به غروب در و همسایه شما با کیسه های پر از زباله و ماسک بر چهره از خانه بیرون می آیند و همه زباله ها را روی تنلبار می نمایند. این روزها حتی زباله گردها هم کمتر دیده می شوند و در نتیجه همه زباله ها به صورت درهم انباشته شده و منتقل می گردد.

مدیریت زباله برای استانی مانند مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی یعنی آسیب پذیری بالای محیط زیست یک معضل تمام عیار است. در این استان به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله فراوری می گردد، زباله هایی که به دلیل عدم تفکیک تمام آن در طبیعت تخلیه می گردد.

البته موضوع مدیریت پسماند و زباله کشور به استان مازندران ختم نمی گردد، اما به واسطه طبیعت حساس و گردشگر پذیری این استان ، موضوع زباله از اهمیت فزاینده ای برخوردار است که حتی برطرف این موضوع را در سال های اخیر به یکی از دغدغه های مدیریت کلان کشور تبدیل نموده است ،

اما با همه مسائلی که در حوزه زباله این استان وجود دارد، همیشه کارشناسان و مسئولان محیط زیست تفکیک زباله از مبدا را بهترین راه چاره برای مدیریت پسماند عنوان کردند که بخش قابل توجهی از آن از مسائل فرهنگی تفکی زباله رنج می برد.

شاید خانه نشینی کرونایی فرصت خوبی برای فرهنگ سازی و یادگیری و تبدیل تفکیک زباله به یک عادت روزمره باشد و اعضای خانواده را در جدی دریافت مسئله تفکیک ترغیب کند.

تبدیل خانه نشینی به امتیاز

مدیرکل محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: با وجود اینکه خانه نشینی ممکن است با افزایش مصرف و فراوری زباله همراه باشد، می تواند تفکیک زباله را به عنوان یک الگوی رفتاری در خانه تمرین کرد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اضافه کرد : تفکیک زباله بیش از رفتار فیزیکی یک الگوی فرهنگی است که احتیاج به زمان برای تبدیل شدن به عادت دارد که به نظر من خانه نشینی طولانی مدت کرونایی فرصت خوبی برای نهادینه کردن این الگوی فرهنگی- رفتاری است.

وی با اشاره به اینکه مسائل در حوزه مدیریت پسماند مازندران جدی و پر دغدغه است، ادامه داد : شاید دیگر باید چشم امید را به عملکر مردم دوخت و انتظار حل شدن زود هنگام مدیریت پسماند را در ساختارهای رسمی و سنگین اداری نداشت.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : حتی اگر در این روزها با افزایش فراوری زباله هم روبرو نشویم ، نباید از مسائلی همچون تفکیک زباله چشم پوشی کرد و نسبت به آن بی تفاوت بود. شاید مراکز دریافت زباله های مازندران در حد کشورهای توسعه یافته متنوع و گسترده نباشد، اما همین مراکز موجود فعال بوده و باید مورد استقبال قرار گیرد.

وی اضافه کرد : مسائل حوزه ویروس کرونا مانند تمامی رویدادهای تاریخی زودگذر است ، اما تبعات زباله آثار مخرب طولانی مدت دارد که ممکن است چندین نسل را تهدید کند.

غفلت از فرهنگ سازی در تفکیک زباله

یک فعال زیست محیطی در مازندران هم در گفت و گو با خبرنگاران گفت : تفکیک زباله از اصول اولیه مدیریت پسماند در هر مدل اجتماعی و مالی جامعه انسانی است.

صدیقه بوداغی با بیان اینکه تفکیک زباله احتیاج به مولفه های متعددی دارد ، اضافه کرد: مهم ترین آن فرهنگ سازی است که باید در بلند مدت برای آن برنامه ریزی و عملیاتی کرد.

این فعال محیط زیست و عضو شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی مازندران ، گفت : نمی توان گفت که کاملا می توان تفکیک زباله را در فصل خانه نشینی کرونایی پیاده سازی و آن برا برای تمامی اعضای یک جامعه تکلیف یا فرهنگ سازی کرد، اما آنچه مسلم است این که کرونا فرصت تغییر رفتارها و عادت های متناقض با حیات محیط زیست را فراهم کرد. اکنون که ویروس کرونا همه ما را در خانه حبس نموده ، این فرصت دست داده تا قدر داشته طبیعی و محیطی را بهتر درک کنیم و الگوی رفتاری خود را تغییر دهیم.

وی با اظهار این که محیط زیست بزرگ ترین داشته بشریت است ، اضافه کرد : یکی از الگوهای رفتاری مورد احتیاج برای جلوگیری از تخریب محیط زیست ، تفکیک زباله از مبدا است که می توان در خانه تبدیل به هنجار گردد و خانه نشینی تحمیلی کرونایی بهترین فرصت را به تمامی اعضای خانواده داده است و ضروری است بزرگ ترها با استفاده از این فرصت ، تغییر الگوهای رفتاری را کلید بزنند.

این فعال محیط زست مازندران به جنبه دیگری از فراوری زباله اشاره نمود و شرح داد : از اتفاقات نادری که کرونا رقم زده یا می تواند رقم بزند ، کاهش تحمیلی مصرف گرایی است که با کاهش فراوری زباله رابطه مستقیم دارد.

بوداغی اضافه کرد : با توجه به اینکه اغلب مشاغل جامعه غیر کارمندی و درآمدها به فعالیت های روزانه و کسب و کار خدماتی و فراوریی بستگی دارد، ویروس کرونا با تعطیلی این مشاغل می تواند منجر به مدیریت هزینه و مصرف گرایی گردد.

وی ادامه داد : کاهش مصرف گرایی به دلیل طولانی شدن حضور ویروس کرونا و کاهش درآمدها را باید یک درس مهم از این ویروس دانست ، چرا که بشر در دهه های اخیر با مصرف گرایی بی رویه خود بخش قابل توجهی از کره زمین را به زباله دانی تبدیل نموده است و اکنون ویروس کرونا به همه ما یادآوری می نماید که نباید به هر شکلی که دوست داریم مصرف کنیم و زباله های انبوه این مصرف گرایی را رها سازیم.

این فعال محیط زیست در سرانجام یادآور شد که دغدغه زباله نه تنها در زمان کرونا ، بلکه باید به یک دغدغه طولانی مدت برای همه مردم مازندران و ایران تبدیل گردد.

ویروس کرونا از اول اسفند ماه با شناسایی 2 بیمار سفر نموده به قم در مازندران شیوع یافت. این بیماری که تا به امروز دهها قربانی گرفت از اوایل فروردین ماه راستا کاهشی پیدا کرد. بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اکنون کمتر از یکهزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند. آمار خروجی بیمارستان های کرونایی مازندران از سوم فروردین ماه از آمار ورودی پیشی گرفت و سرعت انتقال ویروس هم از حدود چهار نفر در اوایل اسفند ماه به کمتر از یک نفر در دهه اول فروردین رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 562

به "خبرنگاران روزهای کرونایی و توفیق اجباری تفکیک زباله در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روزهای کرونایی و توفیق اجباری تفکیک زباله در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید